Jakie są polskie przedsiębiorstwa?

made in poland wektor

Jakie są polskie przedsiębiorstwa?

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach starają się znaleźć odpowiedź na pytanie: jakie są polskie przedsiębiorstwa? Instytucje przeprowadziły analizę badań wykonanych w ramach Globalnego Monitora Przedsiębiorczości (GEM), czyli największego międzynarodowego projektu badawczego w tym obszarze. Co wynika z tej analizy, jakie najważniejsze wnioski płyną z niej dla Polski?

Podstawowym, bardzo pozytywnym sygnałem wynikającym z raportu jest to, że intencje przedsiębiorcze, czyli wskaźnik określający procent osób planujących założenie firmy w ciągu trzech najbliższych lat, wyróżniają Polskę i wynoszą 16% (przy średniej 12% dla Unii Europejskiej). Warto też odnotować, że w 2014 r. zupełnie odwróciła się tendencja w zakresie intencji przedsiębiorczych, która dominowała przez wiele poprzednich lat. Do 2014 r. Polacy częściej zakładali firmy na przykład w związku z utratą pracy i brakiem możliwości znalezienia nowego zajęcia. Obecnie 47% przedsiębiorców założyło własną działalność przede wszystkim z powodu dostrzeżenia szansy na niezależność lub poprawę poziomu dochodów. Już tylko 37% traktuje własny biznes jako konieczność. Chociaż nadal jest to dość silna cecha polskich przedsiębiorców (średnio w UE deklaruje to 23% firm), to motywacja związana z dostrzeżeniem w prowadzeniu własnego biznesu szansy jest praktycznie równa średniej UE, gdzie wynosi 48%.

Co konkretnie motywuje przedsiębiorców?

Około 30% Polaków jest zdania, że w ich otoczeniu panują dobre warunki do założenia działalności gospodarczej. W całej UE taki pogląd wyraża ok. 35% osób, co zbliża nas do krajów Europy Zachodniej. Wpływ na poprawę postrzegania rzeczywistości mają m.in. ciągle dostępne możliwości otrzymania dotacji unijnych czy atrakcyjne kredyty dla przedsiębiorców, szczególnie tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Dla przykładu, Kredyt Fair limit w rachunku bieżącym w Idea Banku pozwala przedsiębiorcom na finansowanie własnej działalności w postaci limitu na rachunku dla firm będących nowymi klientami banku.

Inną cechą motywującą do założenia własnej działalności jest indywidualne przekonanie o posiadaniu wystarczającej wiedzy i zdolności do prowadzenia firmy – takie zdanie o sobie ma aż 54% Polaków (wobec 42% w UE). Na pewno przekłada się to na wysoki na tle wspólnoty europejskiej wskaźnik 16% Polaków, którzy zamierzają założyć firmę w ciągu najbliższych trzech lat. Równie pozytywnie wypadają analizy przedsiębiorczości młodych ludzi – cechuje ich dynamizm i ambicja we wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań, a tym samym w rozwoju własnych firm.

Aspiracje przedsiębiorców

Podstawowym dążeniem wielu osób rozpoczynających działalność gospodarczą jest próba stworzenia nowych produktów i wprowadzenia ich na rynek oraz wykorzystywanie nowych technologii. Z analiz GEM wynika jednak, że przedsiębiorcy w Polsce często zbyt optymistycznie oceniają swoje zamierzenia biznesowe, przez co później nie są one realizowane, a firmy szybko popadają w stagnację.

Opracowanie kwestii tworzenia nowych miejsc pracy pokazuje, że ok. 25% początkujących przedsiębiorców aspiruje do zatrudnienia co najmniej dziesięciu osób w ciągu najbliższych pięciu lat. Z czasem wskaźniki tego typu ulegają redukcji, podobnie jak orientacja międzynarodowa przedsiębiorstw, czyli chęć sprzedaży swoich produktów lub usług za granicą. W tym obszarze działalności zaobserwować można wzrost udziału firm, które nie zamierzają eksportować albo nie eksportują (od 22% wśród początkujących przedsiębiorców do 28% wśród dojrzałych firm). Uogólniając, można stwierdzić, że wraz z rozwojem firmy obniżają się aspiracje jej właściciela. Jest to zjawisko z jednej strony niepokojące, z drugiej – dość naturalne. Literatura naukowa często podkreśla nadmierną pewność siebie przedsiębiorców (ang. overconfidence), która stanowi zagrożenie dla działalności, a jednocześnie jest jej niezbędnym warunkiem.

Poziom przedsiębiorczości w Polsce w porównaniu do UE jest stosunkowo dobry. Świadczy o tym chociażby fakt, że od 2011 r. utrzymuje się wysoki odsetek młodych firm działających przez 3,5 roku (ok. 9%). Tak samo stabilny jest poziom likwidacji działalności gospodarczej –rocznie upada jedynie ok. 4% firm. Można w związku z tym powiedzieć, że aktywność przedsiębiorcza Polaków była i jest wysoka. Poprawia się także jej jakość: w naszym kraju funkcjonuje coraz więcej firm założonych z powodu dostrzeżonej szansy rynkowej, więcej przedsiębiorstw starających się eksportować swoje produkty lub usługi oraz więcej firm dłużej działających na rynku. Na wysokim poziomie pozostają też aspiracje naszych przedsiębiorstw.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj