Katalog produktów
Istnieje pewna zasada, stosowana przez wielu projektantów stron internetowych – tzw. zasada trzech kliknięć. Jej głównym założeniem jest to, że internauci nie lubią klikać, co w praktyce oznacza tu błądzenie po całym serwisie w poszukiwaniu potrzebnej im informacji. Jeżeli nie znajdą tego, czego szukają szybko (optymalnie – na drodze trzech kliknięć), opuszczą stronę i skorzystają z konkurencyjnego serwisu.
Owszem, jest to prawdą – nikt z nas nie lubi kluczyć po stronie internetowej, bezskutecznie szukając informacji. Jeżeli jednak wiadomości na witrynie internetowej będą logicznie skatalogowane, a jej obsługa będzie intuicyjna, różnica między trzema a sześcioma kliknięciami nie będzie dla internautów aż tak istotna.
W przypadku sklepów internetowych, posiadających przecież często rozbudowane i skomplikowane katalogi, informacja ta jest szczególnie przydatna. Zdecydowanie lepiej jest więc zaprezentować użytkownikowi większy katalog z kilkoma poziomami podkategorii, zbudowany jednak w sposób logiczny i prosty, niż katalog, w którym do każdego produktu prowadzą dwa-trzy kliknięcia, ale który jest przy okazji zabałaganiony. Dobrym pomysłem jest także zamieszczanie odnośników do produktów powiązanych. Pozwalają one wielu internautom oszczędzić czas na poszukiwania innych towarów; z drugiej strony stanowią podpowiedź, co dodatkowo może ich zainteresować.
Duże znaczenie ma także czytelność komunikatów. Wielką stratą dla e-sklepów są klienci, którzy chcieliby dokonać zakupu, ale nie są do końca pewni, jak to zrobić – komentuje Michał Chołuj z NETFACE. Strach przed oszustwem sprawia, że rzadko podejmujemy decyzje, których konsekwencji tak naprawdę nie znamy. Postarajmy się więc przeprowadzić naszego klienta przez cały proces zakupowy w taki sposób, by ani przez chwilę nie zawahał się, jaki powinien być jego następny krok. Brak zaufania klientów odbije się na zdecydowanie mniejszej konwersji – a przecież nie to jest naszym celem.
I, ostatecznie, pamiętajmy o zapewnieniu użytkownikom sklepu internetowego dostępu do regulaminu oraz kontaktu z obsługą klienta, najlepiej w kilku formach – telefonicznej, czatu z konsultantem, drogi e-mailowej. To z pewnością pozwoli uniknąć wielu problemów.
Przygotowując projekt e-sklepu musimy pamiętać o tym, że jego zadaniem jest służenie naszym klientom. Odpowiednie zaprojektowanie sklepu internetowego, dostosowanego do potrzeb naszych i naszych klientów z pewnością zajmie więcej czasu i będzie wymagało większych nakładów finansowych niż skorzystanie z gotowego, masowego rozwiązania. Dla właściciela e-sklepu jest to jednak inwestycja, która zwróci się z naddatkiem.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie