iPhone firmy Apple kontra Android firmy Google

Windows kontra Mac OS. Internet Explorer kontra Netscape Navigator. iPhone kontra Android. Pierwsze dwie bitwy zdefiniowały informatykę na ostatnie 25 lat, kształtując zachowania konsumentów względem używania komputerów osobistych PC i surfowania po Internecie.  

Obecnie wielu analityków branży technologicznej przewiduje, że trzecia bitwa zdominuje nadchodzącą erę, determinując w jaki sposób konsumenci będą używać nowej klasy urządzeń, począwszy od smartphone’ów i komputerów typu tablet, po telewizję z dostępem do Internetu.

Podczas gdy użytkownicy nadal przywiązani są do BlackBerry, a niektórzy nawet do urządzeń Windows Mobile, Android Google w nieco ponad 20 miesięcy zdołał zostać najmocniejszym rywalem iPhone’a firmy Apple i jego „kompana” iPad’a, sprzedając się w USA lepiej niż iPhone w pierwszym kwartale tego roku, od momentu gdy pojawił się po raz pierwszy.

W ostatnich miesiącach, wzięły udział w innego rodzaju potyczce, obydwie bowiem zakupiły startup’y specjalizujące się w reklamie w telefonach komórkowych i mediach strumieniowych.

Te dwie firmy nie zawsze stały po przeciwnych stronach. Jeszcze ostatniego lata dyrektor generalny Google, Eric Schmidt zasiadał w zarządzie Apple i kiedy firma wypuściła na rynek iPhone’a w 2007, Schmidt chwalił jej osiągnięcia.

Wszystko zmieniło się, gdy Google zaprezentował jesienią 2007 Android, system operacyjny dla smartphone’ów. Jobs and Apple byli rzekomo zaskoczeni tym ruchem.

Ale powaga rosnącej rywalizacji zaczęła być oczywista dopiero w ostatnich miesiącach, ponieważ zapotrzebowanie na Android gwałtownie wzrosło. Google od razu ulepszyło swoje oprogramowanie, a na odpowiedź producentów telefonów komórkowych nie trzeba było długo czekać: ponad 50 telefonów produkowanych przez 20 producentów w 48 krajach używa tego systemu operacyjnego, w porównaniu do zaledwie trzech w zeszłym roku. W USA telefony z systemem Android znajdują się w ofercie czterech głównych dostawców usług.

Według ostatniego raportu firmy doradczej, Gartner, sprzedaż telefonów z systemem Android po raz pierwszy przewyższyło sprzedaż iPhone’ów w Ameryce Północnej w pierwszym kwartale tego roku. Porównując z rokiem poprzednim, sprzedaż telefonów z systemem Android skoczyła wzwyż, o szokujące 707%.

Analitycy twierdzą, że dla systemu Android to dopiero początek. „Za kilka następnych lat, będzie to drugi na świecie system operacyjny — i w zasadzie bez żadnego marketingu” powiedział o Androidzie Will Stofega, analityk rynku smartphone firmy IDC.

Dla wielu analityków, historia ta wydaje się być znajoma, podobna do tego co wydarzyło się z systemami operacyjnymi komputerów osobistych w latach 80. Oprogramowanie firmy Apple było eleganckie, a Microsoft’u niezgrabne. Wielu obserwatorów widzi analogiczne podobieństwo między iPhone OS a „ostrymi krawędziami” Android’u.

Strategia Microsoft’u pokonała strategię firmy Apple, co doprowadziło do tego, że jeszcze przed połową lat 90. Windows był używany w przeważającej większości komputerów osobistych na świecie, a Apple był bliski bankructwa.

Google chciał zagrać podobnie, wskazując na „otwartość” Android’a i „zamknięcie” iPhone’a, zapewniając, że „otwartość” w końcu zwycięży.

„To jest właśnie otwartość,” powiedział Gundotra, odnosząc się do niechęci Apple do technologii Flash. „Jest to o wiele przyjemniejsze niż po prostu powiedzenie nie”.

Ale nie jest jeszcze jasne czy rynek smartphone’ów — wschodzący rynek komputerów typu tablet, smart TV czy innych urządzeń typu “smart”— będzie zachowywał się w ten sam sposób, co rynek komputerów osobistych. W zasadzie, wielu analityków wierzy, że podczas gdy komputery osobiste ograniczyły się do dwóch głównych systemów operacyjnych, z jednym dominującym, rynek smartphone’ów jest duży i wystarczająco zróżnicowany aby mogło współistnieć 4 czy 5 systemów operacyjnych dla urządzeń mobilnych.

Apple nadal ma swoje silne strony. Ponad 200,000 aplikacji w Apps Store przewyższa jak dotąd liczbę aplikacji dostępnych dla telefonów Android, BlackBerry czy Windows Mobile, łącznie. Ponadto, Apple sprzedał 85 milionów urządzeń opartych na systemie operacyjnym iPhone w ciągu ostatnich trzech lat, prezentując sporą bazę użytkowników, których Android musi dopiero zdobyć.

Pomimo zainteresowania, jakie budzi pojedynek Android-iPhone, żadna z firm nie plasuje się wśród dwóch największych systemów operacyjnych dla smartphone’ów na świecie. Symbian — szeroko związany z gigantem telefonów komórkowych, Nokią — nadal posiada dominujące 44 procent udziałów w globalnym rynku systemów operacyjnych. Natomiast system operacyjny BlackBerry firmy Research in Morion nadal prowadzi wśród smartphone’ów w Ameryce Północnej i jest światowym numerem 2.

Poza tym, Google też ma swoje słabości. Podczas gdy, Apple jest ściśle nastawiony na popyt konsumentów, Google przechodził ciężki okres starając się dotrzeć do konsumentów smartphone’ów. Google ma wkrótce wprowadzić najnowszą wersję systemu Android z wieloma nowymi właściwościami, ale jego wysiłki, aby sprzedać droga internetową smartphone Nexus One okazały się klapą.

Jednak Google „odwalili kawał dobrej roboty, i w wielu kwestiach przeważają nad Apple. Ich rozwiązania ostatnio przyćmiły sprzęt Apple’a,” powiedział analityk Gartner’a, Ken Dulaney. „Ale Apple dalej odnosi sukcesy, ponieważ ich przekaz skierowany do użytkownika końcowego jest atrakcyjny, przejrzysty i jasny to zrozumienia”.

Trwająca bitwa może nie skończyć się jasnym wynikiem: wygrany – przegrany. Po powrocie Jobs’a do Apple, firma znalazła sposób na osiągnięcie sukcesu na rynku komputerów osobistych bez funkcji dominującego gracza. Dzisiaj, gdy mają mniejszy udział w rynku, dochody firmy ze sprzedaży Mac’a budzą zazdrość w branży, a firma jest liderem w przyswajaniu nowej technologii i produkowaniu urządzeń bardziej przyjaznych użytkownikom. Apple może odgrywać podobną rolę na rynku smartphone’ów.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj