Internet a polaryzacja społeczeństwa?

Nowe badania naukowców z Chicago Booth dowodzą, że

Internet stymuluje wiekszą różnorodność pogladów aniżeli

czytanie gazet czy bezpośrednia dyskusja międzyludzka.

Maj 2010. Nowe badania przeprowadzone przez Matthew

Gentzkowa i Jesse’ego M. Shapiro z University of Chicago

Booth School of Business oceniają, w jakim stopniu „konsumpcja” informacji w Internecie

jest nacechowana segregacją ideologiczną.

Badania te rzucają nowe światło na teorie t.zw. efektu komory pogłosowej (ang. echo chamber

effect), według której indywidualne przekonania danej osoby ulegają wzmocnieniu, jeśli osoba

ta słyszy lub czyta przekonania podobne do swoich. Człowiek lubi, kiedy jego własne

nastawienie do świata zostaje potwierdzone. Internet daje możliwość selekcjonowania mediów

– a więc czytania i oglądania wyłącznie portali, które nas interesują – i tym samym może

powodować wyizolowanie się osób o konkretnych przekonaniach, a w ostatecznym rezultacie

spolaryzowanie społeczeństwa.

Gentzkow i Shapiro zaprzeczają tej teorii. W swoich badaniach zatytułowanych Ideological

Segregation Online and Offline („Segregacja ideologiczna online i offline”), naukowcy uznają, że

nic nie wskazuje na to, że Internet może być przyczyną segregacji ideologicznej. Wręcz na

odwrót, segregacja ideologiczna pośród internautów jest dużo słabsza niż pośród czytelników

prasy drukowanej, czy też osób oglądających programy telewizyjne. Gentzkow i Shapiro

dowodza również tego, że osoby zdobywające informacje przez Internet są zdecydowanie

częściej skonfrontowane z rożnorodnymi punktami widzenia, niż dla przykładu podczas dyskusji

z kolegami. Jest dużo bardziej prawdopodobne, iż natkniemy się na przeciwników politycznych

wnsieci aniżeli pośród osób z naszego bliskiego otoczenia lub na ulicy.

Badania pokazują, że internauci najwięcej czasu spędzają na portalach postrzeganych jako

centrowe, np. AOL czy Yahoo News, ale równie często surfują po portalach, które prezentują

informacje przeciwstawne ich poglądom politycznym. Jednym slowem, internauci są ciekawi

świata, a dzięki Internetowi konfrontacja pogladów staje się dużo łatwiejsza.

Dla celów badań Gentzkow i Shapiro posłużyli się metodami zbliżonymi do tych stosowanych

dla pomiaru segregacji rasowej w Stanach Zjednoczonych. Pod lupę zostało wziętych kilka

gazet oraz portali internetowych. Badacze mierzyli „konserwatywny wymiar” każdego z

wyselekcjonowanych mediów, biorąc pod uwagę proporcję czytelników/użytkowników każdego

badanego kanału informacji określających swoje poglądy jako konserwatywne. Na tej

podstawie określano nastawienie konwserwatywne, badź też nie, badanych mediów.

Pełne opracowanie pt. „Ideological Segregation Online and Offline” („Segregacja ideologiczna

online i offline”) dostępne na życzenie.

/Noir sur Blanc

Zaloguj się Logowanie

Komentuj