Interaktywna lampa biurkowa

Porusza się, obraca, zgina, wchodzi w interakcję z użytkownikiem przez naśladowanie jego ruchów, cóż to? Adam Ben-Dror, Shanshan Zhou i Dogget Joss z Victoria University w Wellington w Nowej Zelandii, stworzyli lampę-robota o nazwie Pinokio, na cześć drewnianej marionetki z powieści Carla Collodiego. Lampa podobnie jak lalka może być nieposłuszna i krnąbrna. Indywidualne, behawioralne cechy lampy sprawiają, że ożywa podobnie jak lalka Pinokio.

Lampa została zaprojektowania m.in. w oparciu o oprogramowanie typu open source. Wykorzystano algorytm OpenCV, który służy przetwarzaniu obrazu w czasie rzeczywistym oraz platformę Arduino, która jest stosowana do tworzenia samodzielnych interaktywnych obiektów. Pionokio wyposażony jest także w kamerę wideo oraz aparat fotograficzny za pomocą, których możliwa jest identyfikacja ruchu i obrazu śledzonego obiektu przez lampę-robota.

Największa oryginalność Pinokia leży w podejściu do tworzenia ruchu dzięki zastosowaniu unikalnego algorytmu kinematyki robota-lampy.

Do stworzenia lampy użyto 4 cyfrowych technik produkcji ze względu na zakres ruchów Pinokia oraz jego funkcjonalności, tj. wycinanie laserowe, toczenie CNC, cięcie strumieniem wody oraz druk 3D. Pinokio to również projektowanie interakcji przedmiotu z otoczeniem za pomocą światła.

Pinokio, pozwala też na badanie funkcjonowania obiektu przemysłowego, który nie tylko przetwarza dane wprowadzone przez użytkownika, ale także poddaje je ocenie i kontroli.

Lampa-robot Pinokio przypomina lampę biurkową z krótkometrażowego filmu z 1986 r. pt. „Luxo Jr”, która stała się elementem animowanego logo Pixar Animation Studios.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj