Systemy personalizowanej rekomendacji nie tylko są wykorzystywane w sklepach internetowych, znajdują one zastosowanie wszędzie tam, gdzie chcemy zwiększyć parametry, takie jak: sprzedaż, czas przebywania użytkownika na stronie, jego satysfakcję z trafnych wyborów oraz dopasować ofertę indywidualnie do potrzeb konkretnego klienta.
Rok 2010 w Polsce pomimo widma kryzysu gospodarczego, okazał się aktywny pod względem rozwoju sklepów internetowych. Jak podają wyniki badań Gemius 33% e-sklepów odnotowało zwiększone zyski, a ok. 40% dostrzegło wzrost obrotów. Eksperci przewidują, że w roku 2011 wykorzystanie w swojej działalności inteligentnych systemów personalizowanej rekomendacji będzie jednym z wiodących trendów w branży e-commerce. Jest to tematyka, która silnie się rozwija w obrębie budowania relacji z klientem.
Z pewnością za popularnością takiego rozwiązania w e-sklepach przemawia fakt, że na podstawie analizy zachowania klientów możemy dokonywać usprawnień na stronie i realizować efektywniejsze kampanie sprzedażowe. Przykładem świadczącym o rosnącym popycie na rekomendacji rozwiązania personalizacji rekomendacji są badania Nielsen Norman Group, wedle których aż 34% użytkowników e-sklepu natychmiast opuszcza jego witrynę, ponieważ nie może odszukać dostępnych i interesujących go produktów, a 50% użytkowników próbuje zidentyfikować produkty korzystając z okna wyszukiwania.
Właściciele sklepów internetowych powinni zrozumieć, że użytkownicy stają się kupującymi dopiero wtedy, kiedy e-sklep jest w stanie sprostać ich wymaganiom i potrzebom, poprzez oferowanie w sposób przejrzysty i szybki produktów. Aby zwiększyć sprzedaż, funkcjonalność strony musi być przede wszystkim zorientowana na: zrozumienie potrzeb potencjalnego klienta (jego preferencji), znajomość asortymentu sklepu (włączając w to unikatowe cechy produktów), błyskawiczne prezentowanie dopasowanej do potrzeb oferty oraz szybkie doprowadzenie klienta do produktów, które potrzebuje.
Z najnowszych badań przeprowadzonych przez Gemius w 2010 roku wynika, że utrzymanie stałego, zadowolonego klienta wymaga pięciokrotnie niższych nakładów finansowych, niż pozyskanie nowego klienta. Posiadanie lojalnego, zadowolonego klienta jest na wagę złota, dlatego warto zaufać i zainwestować w systemy personalizowanej rekomendacji. Jednym z najbardziej istotnych czynników sukcesu e-sklepów są inteligentne systemy wspomagające e-commerce, ponieważ to one w sposób rzetelny i dokładny pomagają rekomendować gamy produktów konkretnym użytkownikom.
Ponadto należy wziąć pod uwagę przeszkody, które stają na drodze do samodzielnego wprowadzenia personalizowanych rekomendacji w e-sklepie. Istotną barierą jest fakt, że nie każdy właściciel sklepu posiada specjalistyczną wiedzę, która sprawi, że system rekomendacji będzie wysokiej jakości i przyniesie oczekiwane rezultaty. Wprowadzając system rekomendacji niskiej jakości, będziemy polecać klientowi produkty, które są nietrafione. Koszt zbudowania dedykowanego systemu dla sklepu, który wykorzystywałby metody zbliżone do tych, który wykorzystuje np. Amazon.com wiązać się będzie z bardzo dużymi wydatkami na badania i rozwój, co stanowi znaczący problem dla właścicieli większości sklepów internetowych.
Alternatywą mogą być systemy, które proponują wysokiej jakości personalizowane rekomendacje w formie wynajęcia oprogramowania jako usługi (SaaS – Software as a Service). Przykładem takiego systemu jest system Quartic produkt wprowadzony przez polską firmę Data Force Group.
Warto zastanowić się nad korzyściami jakie oferuje wynajęcie specjalistów w dziedzinie systemów personalizowanych rekomendacji. Odpowiednie dobranie systemu rekomendacji może przyczynić się do wzrostu współczynnika konwersji, większej wartości składanych zamówień oraz zwiększy współczynnik CTR produktów. O efektywności wdrożenia takiego oprogramowania przekonały się już największe polskie sklepy internetowe m.in. empik.com, electroworld.pl czy merlin.pl.
Strony: 1 2
Zaloguj się Logowanie