Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka

Aktualnie uczelnie nie są już tylko organizacjami, które kształcą studentów na specjalistów, w różnych dziedzinach życia. Stały się ośrodkami badawczymi, egzemplifikującymi protekcję dla działalności gospodarczej środowisk akademickich. Są one najbogatszym źródłem nowych innowacji i idei, gdzie formują się najbardziej wartościowe pomysły, przyczyniające się do znacznego rozwoju gospodarki. Dostarczają jej ogromnych korzyści. Niewykorzystanie tych możliwości łączyło by się z utratą części zysków, wynikających z innowacyjności przedsiębiorstw akademickich.

Przedsiębiorczość jest bowiem niezbędną częścią współpracy szkół wyższych z gospodarką państwową, w celach rozpowszechniania i rozwoju dziedzin wiedzy, nowoczesnych technologii oraz powstaniu nie znanych dotąd innowacji.
Zdaniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego ,, Uczelnia powinna stanowić swoiste epicentrum przedsiębiorczości i innowacyjności, ponieważ środowisko akademickie jest kopalnia idei”. Jednym słowem przedsiębiorczością akademicką nazywamy szereg czynności wykonywanych przez wszelkie placówki akademickie, naukowe, pracowników administracyjnych, pomocniczych, studentów i doktorantów w gospodarce. Stanowi istotną wartość dla uczelni, a możliwość ich realizacji zapewnia pożądany przekaz innowacji do systemu gospodarczego kraju. Przedsiębiorczość to element, który w doborowy sposób wpływa na sposób realizacji zmian w ustroju działalności Uczelni. Ponadto jest ona specyficznym połączeniem chęci, ryzyka, uczoności, ambicji, a także doświadczenia w zarządzaniu działalnością gospodarczą.

Duże znaczenie dla wzmożonego rozwoju innowacyjności szkół wyższych stanowią inkubatory akademickie. Kreują idealne predyspozycje do weryfikacji wiedzy oraz umiejętności przy dość niskim nakładzie pieniężnym i zawężonym niebezpieczeństwie znacznych strat oraz ryzyka dla nowo powstałych przedsiębiorstw w świecie wszechnicy. Funkcją inkubatorów w środowisku akademickim jest udzielanie pomocy oraz wsparcia uczelniom, absolwentom, a także pracownikom naukowych w celach zaangażowania w działalność gospodarczą.

Innowacyjna przedsiębiorczość, z wykorzystaniem inkubatorów, realizowana jest w ramach edukacji, promocji nowych firm oraz podwyższają umiejętności i kompetencji w zakresie komercjalizacji idei, a także w efekcie zysków z prac oraz działalności prowadzonych w celach naukowych w szkołach wyższych.

Pierwszymi organizacjami, które otworzyły się na współpracę w świecie biznesu były powstające w latach 70 XX wieku Centra Transferu Technologii (CTT). Są to jednostki informacyjne oraz udzielające konsultacji, których przeznaczenie wiąże się z pomocą i tworzeniem przesyłu nowych technik i technologii.

CTT wspomaga rozwój nowoczesnych przedsiębiorstw poprzez tworzenie modernistycznych baz danych, ewolucję potencjalnych kontrahentów oraz kontaktów w skali globalnej w płaszczyźnie edukacji i gospodarki. Polega na rozpoznaniu skali ewentualnych kosztów fabrykacji oraz rozdziału, na podstawie wprowadzanych na rynek innowacyjnych produktów oraz technologii. Ich działanie opiera się także na rozpoznaniu przewidywalnych potrzeb postępowych organów gospodarczych oraz upowszechnianiu agumentacji przedsiębiorczości wyższych uczelni.

Jednocześnie Centra Transferu Technologii są doskonałym współpracownikiem dla inkubatorów akademickich przy wypełnianiu jego zadań. Obowiązek ten, stanowi nieocenione wsparcie dla zaradnych i nowoczesnych firm oraz organizacji, które mogą być również uzyskiwane i realizowane z pomocą pracowników CTT.

W Polsce znaczna część Centrów Transferu Technologii posiada większy i prosty dostęp do przedsiębiorczości szkół wyższych i stowarzyszeń oraz organizacji badawczych. W ciągu ubiegłych trzech lat nastąpił wzrost, a także wzmocnienie w funkcjonowaniu zarówno organizacyjnym, jak i celowego działania CTT.

We współczesnych czasach zainteresowanie innowacyjnością w sferze medium akademickiego zyskuje na popularności oraz powszechności. Zamierzeniem działań jest poprawa innowacyjności gospodarki, dotyczącej modyfikacji i kreacji strategii rozwojowych nowych organów działalności gospodarczej, w celach rozwoju środowiska akademickiego.


Zaloguj się Logowanie

Komentuj