Szybko zmieniające się środowisko i zachodni styl życia powodują, że u coraz większej ilości dzieci diagnozowane są problemy zdrowotne. Gospodarstwa mogą stanowić pedagogiczny środek pomocniczy, który wspiera zdrowie i zrównoważoną dietę oraz daje możliwość nauki poprzez zbieranie doświadczeń.
Coraz więcej zarówno dzieci jak i młodzieży wiedzie ubogi w ruch styl życia. Badania przeprowadzone w Niemczech dotyczące młodzieży w wieku 12 – 15 lat wykazały znaczny spadek zajęć dodatkowych takich jak jazda na rowerze (z 71% na 52%), wspinanie się na drzewa (z 46% na 32%) czy spacerowanie (z 30% na 17%). Problemu tego nie rozwiąże się jedynie dodatkową godziną wychowania fizycznego w szkole.
Ekologiczne gospodarstwa edukacyjne mogą wspomagać rozwój aktywnego stylu życia oraz zdrowych nawyków żywieniowych. Życie i praca w gospodarstwie uwrażliwia dzieci na potencjał, jaki kryje natura. Głównym celem jest pokazanie skąd pochodzi jedzenie oraz zapoznanie dzieci z podstawami ekologii. Uczą się one w jaki sposób dbać o zwierzęta żyjące w gospodarstwie czy jak uprawiać grządki zachowując zasady bio. Przy okazji dowiadują się jak i kiedy należy siać, aby uzyskać pożywne, smaczne warzywa.
Mogą aktywnie brać udział w plewieniu chwastów, kompostowaniu, zbieraniu plonów, karmieniu zwierząt czy sadzeniu. Dzięki doświadczeniom zebranym w ten sposób rośnie nie tylko wiedza dzieci na temat zależności panujących w gospodarstwie rolnym, ale także zdobywają one świadomość wniesienia dużego wkładu do codziennych obowiązków. Poprzez zabawy i samodzielne odkrywanie dzieci nawiązują kontakt z otoczeniem oraz rozwijają poszanowanie dla żywności. Ponadto pobyt w gospodarstwie oferuje liczne możliwości rozwoju kreatywności dzieci. Należą do nich śpiew, taniec, rysowanie, wiązanie wieńców, obróbka drewna, robienie figurek z kukurydzy, stempli z warzyw lub pisanie pamiętników przyrodniczych.
W niektórych państwach gospodarstwa edukacyjne już teraz stanowią nieodłączną część projektów szkolnych. Celem tych projektów jest wprowadzenie wyżej wymienionych aktywności do życia szkolnego. Nie powinny one jednak być rozpatrywane wyłącznie w kategoriach zajęć pozalekcyjnych. Poprzez sianie, plewienie i zbieranie plonów powstają nowe możliwości kształtowania godzin, dzięki którym przedmioty ścisłe nabierają większego znaczenia. Opieka nad królikami może motywować do nauki biologii i środowiska, wywołując refleksje na temat cykli życia.
Gospodarstwa edukacyjne stają się coraz bardziej popularne w całej Europie. Norweski Uniwersytet Nauk Biologicznych proponuje kurs „Gospodarstwo pedagogicznym środkiem pomocniczym”, który jest znaczącym elementem programu „Living Learning” („Ożywiona Nauka”) a liczne gospodarstwa ekologiczne w Niemczech witają co roku setki dzieci z różnych krajów.
Zaloguj się Logowanie