Dzieci i młodzież cierpią na bóle kręgosłupa

Zdaniem prof. Lewandowskiego, należy zweryfikować programy nauczania, szczególnie pod względem profilaktyki i zapobiegania występowania wad postawy i skrzywień kręgosłupa. „Ale tu muszą być wykorzystani – jak mówi autor opracowania – „praktycy”, a nie pracownicy „zza biurka”. Zadaniem uczelni wyższych musi być weryfikacja i zmiana programów nauczania przyszłych kadr, szczególnie pod względem profilaktyki prowadzonych badań. Wielką szkodą było nie wprowadzenie dodatkowej godziny lekcji wychowania fizycznego, np. opartej na ćwiczeniach kształtujących sylwetkę, ponadto zlikwidowano obligatoryjne zajęcia z gimnastyki korekcyjnej. Będziemy postulować o przywrócenie tych zajęć” – przekonuje naukowiec.

Prowadzone w Poznaniu badania mają charakter ciągły, ankietowy (każdy badany odpowiadał na pytania w obecności ankietera), a podstawowym narzędziem badawczym jest samodzielnie skonstruowany kwestionariusz. Projekt badań zakłada prowadzenie ankiet dzieci i młodzieży Polski, by stworzyć mapę epidemiologiczną bólów kręgosłupa. Wcześniej nie podejmowano podobnych prób z wyjątkiem 2004 roku, kiedy badania Sopockiej Pracowni Badań Społecznych wykazały, że 64 proc. badanych cierpi na bóle kręgosłupa, w tym 45 proc. w wieku 18-24 lat.

„Problem jest i to bardzo poważny – ocenia prof. Lewandowski. – Na przykład w Wielkiej Brytanii, gdzie liczba dni nieobecności w pracy z powodu bólów dolnego odcinka kręgosłupa w porównaniu z rokiem 1995 wzrosła 30 razy, bóle kręgosłupa zgłasza lekarzom 40 proc. dzieci. U 26 proc. uczniów jest on powodem absencji szkolnej. W Danii u 60 proc. dzieci w wieku 13-16 lat stwierdza się przebyte zaburzenia funkcji i bóle kręgosłupa. W Belgii 36 proc. badanych 9-latków zgłasza epizod bólów krzyża”.

Sporządzenie mapy epidemiologicznej bólów kręgosłupa populacji polskiej młodzieży pozwoli ocenić i przedstawić przede wszystkim zasady profilaktyki wprowadzania przez metodyków ćwiczeń wychowania fizycznego zasad korekcyjno-kompensujących elementów ruchu podczas lekcji wychowania fizycznego – stwierdza prof. Lewandowski.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj