Działy HR stają się partnerem dla Zarządów

Hay Group ogłasza wyniki badania „Nawigator HR”. Mimo że blisko 60% działów personalnych pełni jeszcze funkcję administratora procesów HR lub działu wsparcia, postrzeganie ich roli ulega zmianie – wynika z badania „Nawigator HR”, przeprowadzonego przez firmę doradczą Hay Group.

Obecnie już ponad jedna czwarta przedsiębiorstw przypisuje działom HR rolę strategicznego partnera Zarządu. Za najważniejsze wyzwania na najbliższe 2-3 lata uznawane są m.in. utrzymanie w firmie najlepszych pracowników, stworzenie organizacji elastycznie reagującej na zmiany rynkowe oraz rozwój kompetencji przywódczych. Badanie przeprowadzone zostało wśród 43 przedsiębiorstw reprezentujących różne sektory gospodarcze.
 
„Nawigator HR” to badanie wybranych wskaźników zarządzania kapitałem ludzkim, przeprowadzone po raz pierwszy w Polsce przez firmę doradczą Hay Group.
 
Problematyka roli działów HR w organizacji była jednym z kluczowych obszarów objętych projektem badawczym i przeanalizowana została m.in. pod kątem: funkcji pełnionej najczęściej przez dział personalny, najwyżej ocenianych praktyk HR, roli działów HR w sytuacji spowolnienia gospodarczego, procesów HR uważanych za największe wyzwania na najbliższe 2-3 lata.
 
Wyniki badania wskazują, że 58% działów personalnych pełni jeszcze funkcję administratora procesów HR lub działu wsparcia realizującego wewnętrzne potrzeby przedsiębiorstwa związane z kapitałem ludzkim. Wiąże się to z odpowiedzialnością za procesy takie jak np. rekrutacja, szkolenia, projektowanie systemu wynagrodzeń czy też rozwój systemów motywacyjnych.
 
Polskie firmy coraz częściej oczekują jednak od działów HR pełnienia coraz bardziej zaawansowanych funkcji.
 
26,1% działów personalnych pełni rolę Strategicznego Partnera dla Biznesu, 15,9% działów personalnych przypisywana jest rola Agenta Zmiany.
 
„Coraz ściślejsza integracja procesów personalnych ze strategią biznesową firmy to naturalny proces, który znajduje swój wyraz w nowych oczekiwaniach wobec działów HR, a także ewolucji ich roli ” – komentuje Mik Kuczkiewicz, Prezes Hay Group Polska. „Jako partner dla Zarządów działy personalne nie tylko współtworzą strategię firmy, ale także wskazują sposoby optymalnego wykorzystania potencjału pracowników i całej organizacji. Coraz częściej inspirują również przedsiębiorstwa do poszukiwania nowych rozwiązań w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, a tym samym ułatwiają im adaptację do zmian wynikających z otoczenia rynkowego” – dodaje Mik Kuczkiewicz.{mospagebreak}Duży udział w kształtowaniu roli działów HR jako partnera dla Zarządów mają praktyki wykorzystywane przez „najbardziej podziwiane na świecie przedsiębiorstwa”, które co roku wyłaniane są we wspólnym badaniu firmy doradczej Hay Group i magazynu „Fortune”.
 
Zgodnie z raportem „Nawigator HR” obecnie blisko 68% przedstawicieli polskich firm stosuje praktyki „Most Admired Companies” w zakresie: powiązania strategii HR ze strategią biznesową firmy oraz wsparciem realizacji jej celów biznesowych, zapewnienia skutecznej komunikacji między działem HR a menadżerami liniowymi.
 
Istotną rolę odgrywają również zaangażowanie najwyższej kadry kierowniczej w proces tworzenia długofalowej strategii rozwoju zasobów ludzkich, a także pozyskanie zrozumienia i akceptacji dla procesów HR wśród pracowników różnych szczebli.
 
Wśród trzech największych wyzwań, jakie stoją przed działami personalnymi w najbliższych 2-3 latach, najczęściej wymieniane były: utrzymanie w firmie najlepszych pracowników (ok. 66%), stworzenie „zwinnej organizacji”, która będzie w stanie elastycznie reagować na zmiany otoczenia rynkowego (ok. 63%), rozwój kompetencji przywódczej pracowników (ok. 44%).
 
„Wyniki badania potwierdziły, że polskie firmy w coraz większym stopniu doceniają rolę umiejętnego zarządzania talentami oraz pozyskania i utrzymania w firmie pracowników o najwyższym potencjale rozwojowym. Istotną rolę odgrywa przy tym tworzenie kompleksowych systemów motywacyjnych, które zapewniają firmie obecność kapitału ludzkiego niezbędnego do realizacji jej strategii na wszystkich szczeblach struktury organizacyjnej” – komentuje Barbara Giemza, ekspert firmy Hay Group zaangażowana w przeprowadzenie i koordynację badania „Nawigator HR”.
 
Badanie „Nawigator HR” przeprowadzone zostało przez dział Reward Information Services firmy Hay Group. Objęło łącznie 36 wskaźników związanych z zarządzaniem kapitałem ludzkim, które zaliczone zostały do jednego z 5 kluczowych obszarów: rekrutacja, fluktuacja i absencja, czas pracy, szkolenia i rozwój pracowników, obszar finansowo-ekonomiczny.
W badaniu wzięły udział łącznie 43 przedsiębiorstwa reprezentujące różne branże, w tym m.in.: sektor produkcyjny, sektor FMCG, sektor finansowy, sektor sprzedaży detalicznej.
Badanie przeprowadzone zostało metodą kwestionariuszową i objęło dane z okresu 01.05.2008-30.04.2009 r. Wyniki analizy pozwoliły nie tylko na wskazanie różnic sektorowych, ale również porównanie wskaźników zarządzania kapitałem ludzkim stosowanych w konkretnych firmach z najczęstszymi praktykami rynkowymi dotyczącymi poszczególnych obszarów objętych badaniem.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj