Druga szansa dla kończących naukę zbyt wcześnie

Ułatwienie dostępu do wczesnej edukacji, udzielanie odpowiedniej pomocy wagarowiczom i słabszym uczniom oraz utworzenie szkół „drugiej szansy” – dzięki tym inicjatywom UE powinna do 2020 r. obniżyć odsetek uczniów przedwcześnie kończących naukę do poziomu poniżej 10 proc.

Obecnie co roku naukę porzuca około sześciu milionów (14 proc.) uczniów. Grupa ta jest w większym stopniu niż przeciętni młodzi ludzie narażona na bezrobocie, ubóstwo i inne formy wykluczenia społecznego.

Za przedwcześnie kończące naukę uważa się osoby w wieku od 18 do 24 lat, które zakończyły edukację na poziomie gimnazjalnym lub niższym.

Pomijając wpływ, jaki fakt ten wywiera na ich dalsze życie, zjawisko przedwczesnego kończenia nauki ma również skutki dla ogółu społeczeństwa: spowalnia wzrost gospodarczy i ogranicza konkurencyjność – nowoczesne, oparte na zaawansowanej technologii gospodarki potrzebują bowiem wysoko wykwalifikowanych pracowników. Poza tym osoby, które wcześnie przerwały naukę, częściej niż inne korzystają z zasiłków społecznych, co dodatkowo obciąża finanse państwowe.

Unijny plan na rzecz przeciwdziałania zjawisku przedwczesnego kończenia nauki ma doprowadzić do ograniczenia do 2020 r. odsetka takich przypadków do poniżej 10 proc. UE wzywa państwa członkowskie do podejmowania działań obejmujących cały cykl nauki – do eliminowania problemów, które skutkują porzucaniem nauki, do szybkiego reagowania na pojawiające się trudności oraz do dawania drugiej szansy tym, którzy po jakimś czasie chcieliby wrócić do szkoły. Plan skupia się na trzech obszarach działań:

zapobieganie

Należy poprawić dostęp do wczesnej edukacji wysokiej jakości. Trzeba podjąć odpowiednie kroki, by zapewnić aktywny udział wszystkich dzieci w zajęciach lekcyjnych (np. dodatkowe zajęcia językowe dla dzieci imigrantów).

interwencje

Uczniom, którzy wagarują lub osiągają słabe wyniki w nauce, należy zapewnić odpowiednie wsparcie w postaci doradztwa pedagogicznego lub opieki dydaktycznej. W takich przypadkach konieczne jest również nawiązanie współpracy z rodzicami i zaangażowanie ich w poszukiwanie odpowiednich rozwiązań.

kompensacja

Uczniowie, którzy przedwcześnie porzucają szkołę, powinni mieć możliwość uzupełnienia swoich kwalifikacji na późniejszym etapie życia. W szkołach „drugiej szansy” zajęcia powinny odbywać się w mniejszych grupach, a metody nauczania powinny być bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb i bardziej elastyczne niż w szkołach tradycyjnych.

Ograniczenie liczby młodych ludzi, którzy zbyt wcześnie kończą edukację, to jeden z pięciu nadrzędnych celów strategii Europa 2020 na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia.

Komisja powołała również grupę wysokiego szczebla ds. sprawności czytania i pisania . Ta składająca się z 11 ekspertów grupa będzie analizować przyczyny, dla których rośnie liczba osób mających kłopoty z czytaniem i pisaniem, a następnie, w 2012 r., przedstawi propozycje działań mających zaradzić temu zjawisku.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj