Drastycznie wzrasta tempo likwidacji najmniejszych przedsiębiorstw, które są podstawą naszej gospodarki. Jak ograniczyć koszty, by utrzymać się na rynku i móc się rozwijać?
Według opublikowanych w ubiegłym roku danych PARP, w Polsce blisko 99% zarejestrowanych podmiotów gospodarczych stanowią małe i średnie przedsiębiorstwa. Od kilku lat zauważalny jest niepokojący trend – liczba likwidowanych rocznie przedsiębiorstw zatrudniających poniżej 10 osób bardzo szybko dogania liczbę nowopowstających i wkrótce może ją wyprzedzić.
W 2007 roku liczba zakładanych małych przedsiębiorstw wyniosła 309 tysięcy i przewyższała liczbę likwidowanych o 56 tysięcy. Mimo, że w 2009 roku założono o blisko 90 tysięcy firm więcej, przewaga nad likwidowanymi wyniosła już tylko 20 tysięcy. Tempo zamykania działalności jest więc znacznie większe, niż otwierania.
Najczęstszą przyczyną likwidacji przedsiębiorstw są problemy ekonomiczne. W ciągu ostatnich lat zdecydowanie zwiększyły się koszty prowadzenia działalności gospodarczej. Ceny ropy wzrosły o kilkadziesiąt procent, rosną wydatki na wynajem lokali i energię elektryczną, a w dodatku mamy do czynienia z ciągłymi zmianami prawa. Dla konsumenta oznacza to wzrost cen usług i produktów, który skutkuje z kolei spadkiem popytu na te dobra.
Najdotkliwiej odczuwają tę sytuację mali przedsiębiorcy, zatrudniający poniżej 10 osób. Ich firmy przez stosunkowo nieduże zyski nie wytrzymują dynamicznego wzrostu kosztów prowadzenia działalności. Jak je ograniczyć?
Telefonia VoIP
Rezygnacja ze standardowych usług telefonicznych na rzecz telefonii internetowej wiąże się z dużymi oszczędnościami. Koszt wprowadzenia w firmie centrali telefonicznej opartej o technologię VoIP, w przypadku częstych rozmów telefonicznych, które prowadzić musi aktywny przedsiębiorca, może się bardzo szybko zwrócić.
- Telefonia VoIP pozwala na prowadzenie darmowych rozmów z użytkownikami znajdującymi się wewnątrz sieci. Spada też koszt połączeń z telefonami stacjonarnymi. Jeśli przedsiębiorca przebywa zagranicą, nie musi martwić się o wysoki koszt roamingu – w przypadku VoIP ten problem w ogóle nie występuje. Dobre oprogramowanie i infrastruktura sieci pozwalają na zachowanie wysokiej jakości połączeń przy zdecydowanie niższych kosztach – tłumaczy Ryszard Karolczyk z firmy CETEKOM, zajmującej się wdrażaniem i obsługą centrali obsługujących telefonię VoIP.
Staranny dobór pracowników
Dużą część kosztów prowadzenia działalności stanowią wynagrodzenia dla pracowników. Warto jest więc zadbać o ich staranny dobór. Dobrą metodą na dopasowanie ludzi o odpowiednich umiejętnościach do danego stanowiska jest użycie testów kompetencyjnych. Dzięki nim, zatrudniając handlowca, który ma zadbać o wysoką sprzedaż naszych usług i produktów, możemy być pewni, że będzie to osoba o odpowiednich umiejętnościach interpersonalnych i perswazyjnych.
Dbałość o marketing
Gdy posiadamy własną centralę telefoniczną i kompetentnego handlowca, mamy za sobą już połowę drogi. Największą szansę na sukces mają bowiem te firmy, które skutecznie potrafią pozyskiwać klientów. Dobrym sposobem ich zdobycia jest prowadzenie bezpośrednich działań sprzedażowych, np. za pośrednictwem telemarketingu. Posiadanie własnej centrali telefonii internetowej powoduje, że koszty pozyskiwania klientów zdecydowanie spadają. Na rynku znaleźć można też programy komputerowe podnoszące efektywność pracy telemarketerów, jak te oferowane przez firmę CETEKOM. Takie innowacyjne rozwiązania dostępne są od niedawna także dla małych firm. Inwestycja w tego typu oprogramowanie to dziś koszty zaledwie kilkuset złotych.
Internet
Internet jest obecnie jednym z podstawowych źródeł wiedzy konsumentów o interesujących ich usługach i produktach. Wysoka pozycja w wyszukiwarkach internetowych gwarantuje zwiększenie popularności firmy, a przez to i liczby jej obrotów. Istnieją narzędzia, które całkowicie za darmo pozwalają na polepszenie pozycji firmy w wyszukiwarkach przynajmniej o kilka oczek.
Wymienione powyżej sposoby wskazują przykładowe, ale uniwersalne kierunki, w których przedsiębiorcy mogą szukać oszczędności. Specyfika każdej firmy jest inna, dlatego wychodząc od wskazanych wcześniej, powinna ona szukać rozwiązań odpowiednich dla jej branży i klientów.
Zaloguj się Logowanie