 |
Zarówno biznes jak i samorząd zdają sobie sprawę ze swoich wad i atutów oraz potrafią dostrzec szanse, które stwarza kooperacja – wynika z warsztatów przeprowadzonych podczas konferencji ITeraz Mazowsze. Spotkanie dla przedstawicieli samorządów oraz biznesu odbyło się 2 i 3 grudnia w Józefowie k/Otwocka. Była to pierwsza z dwóch zaplanowanych konferencji pt: ITeraz Mazowsze, organizowanych przez Agencję Rozwoju Mazowsza
|
SA, ze środków ZPORR. Uczestnicy warsztatów pt. „Samorząd dla Biznesu – możliwości współpracy”, wykonali analizę SWOT dla samorządu i dla przedsiębiorców. Ocenili aktualną i przyszłą możliwość współpracy, traktując ją jako nieodwracalne następstwo rozwoju obu sektorów.
„Przeprowadzone warsztaty stanowiły wstęp do wymiany informacji w przyszłości, oraz ukazały potrzebę permanentnej współpracy pomiędzy samorządem a biznesem” – podkreśla Beata Sznajder, Kierownik Gminnego Centrum Informacji w Mszczonowie, która prowadziła spotkanie.
W pierwszej części warsztatów przedstawiła prezentację, ukazującą współpracę samorządu z przedsiębiorcami na przykładzie Gminnego Centrum Informacji w Mszczonowie.
„Zaprezentowany materiał może być reprezentatywny dla wielu gmin, gdyż jest to przede wszystkim współpraca polegająca na wymianie informacji, pomocy w znalezieniu pracowników dla firmy, działalności doradczej i obsługi biznesu przez samorząd w zakresie obligatoryjnym” – wyjaśniła Sznajder.
Druga część warsztatów polegała na pracy w czterech odrębnych grupach, w których byli zarówno przedstawiciele administracji, jak i biznesu. Każda z grup otrzymała zestaw dwóch zagadnień, na podstawie których miała sporządzić mapę myśli (mind map).
W pierwszej grupie omawiano charakterystykę samorządu (słabe i mocne strony) oraz korzyści ze współpracy samorządu z biznesem. Wśród mocnych stron samorządu znalazły się: specjalizacje wydziałowe, możliwość kontroli społecznej, coraz lepsze warunki pracy oraz zdobywanie wiedzy. Do słabych stron zaliczono natomiast brak otwartości, słabą motywację, rutynę w działaniu, niewystarczające kompetencje, słabą znajomość prawa, opieszałość w działaniu, brak elastyczności oraz biurokrację.
Jako korzyści wynikające ze współpracy administracji samorządowej z biznesem uznano budowę infrastruktury wspierania biznesu, wspieranie inicjatyw biznesowych, budowę i wykorzystanie inkubatorów przedsiębiorczości, szkolenia, start-up’y oraz promocję regionu poprzez produkty firm.
Druga grupa zajęła się charakterystyką biznesu oraz brakującymi elementami we współpracy samorządu i biznesu. „W analizie mocnych i słabych stron obydwu sektorów, widać wyraźną przewagę mocnych stron nad słabymi w biznesie i słabych stron nad mocnymi w samorządzie” – podkreśliła Beata Sznajder. Wśród mocnych stron biznesu znalazły się m.in.: zaawansowanie technologiczne, dobrze wykwalifikowana kadra menedżerska, informatyzacja, planowanie, umiejętność konkurowania.
„Sektor przedsiębiorców jawi się jako organizacja prężnie działająca, elastyczna, pro rozwojowa jednak trochę zapatrzona „w siebie” i nie zwracająca uwagi na otoczenie nie-biznesowe. Samorząd z kolei ukazuje swoje oblicze jako stereotypowa, rutynowa jednostka, której brakuje otwartości na nowe rozwiązania, stosująca biurokratyczne metody pracy, zniechęcające klientów do działalności urzędów” – podsumowała Beata Sznajder.
Czego zatem brakuje we współpracy samorządu z biznesem? Zdaniem osób biorących udział w warsztatach, brakuje znajomości wzajemnych oczekiwań i potrzeb, zrozumienia sytuacji i mechanizmów działania drugiej strony. Brakuje też spójnych przepisów.{mospagebreak}W trzeciej grupie dyskutowano o tym, jakie szanse daje współpraca samorządu z biznesem oraz jaki powinien być zakres/płaszczyzny tej współpracy. Szanse to przede wszystkim rozwój: dla samorządów rozwój technologiczny, zmiany organizacyjne, przejrzystość działań oraz większe wpływy z podatków. Dla biznesu szansą jest rozwój poprzez zdobywanie referencji, listy poleceń, wzmacnianie swojej pozycji. „Szanse wskazane przez uczestników warsztatów, stanowią zachętę do podjęcia współpracy w jak najkrótszym czasie, gdyż pozwoli ona na rozwój, uzyskanie wiarygodności finansowej, zmniejszenie biurokracji i wprowadzenie nowych form współpracy w obu sektorach” – zaznaczyła prowadząca warsztaty.
Zdaniem samorządowców i przedstawicieli biznesu, zakres współpracy obu grup jest bardzo szeroki. Zawiera bowiem zarówno aspekt społeczny, np. edukację (szkoły, uczelnie, kształcenie ustawiczne), jak również aspekt gospodarczy, organizacyjny, finansowy (m.in. tworzenie Partnerstw Publiczno-Prywatnych, oszczędności). „Oznacza to, że wspólne działania mogą stanowić potencjał mający wpływ na każdą dziedzinę gospodarki. Planowane korzyści płynące ze współpracy, polegają na budowie zupełnie nowych standardów, technologii i rozwiązań, dających pozytywne „miękkie” i „twarde” rezultaty wspólnie podejmowanych przedsięwzięć” – uważa Beata Sznajder.
Ostatnia, piąta grupa uczestników warsztatów, zastanawiała się nad zagrożeniami, jakie niesie za sobą współpraca samorządu z biznesem oraz nad sposobami przełamywania barier i wzajemnej nieufności.
„Zaprezentowane zagrożenia mogą okazać się niebezpieczne dla budowy wzajemnej współpracy, choć są dość stereotypowe” – podkreśliła Sznajder. Wymieniano np. nepotyzm, korupcję, rozbieżność interesów. „Wiedza o nich jest wskazówką, na co należy zwrócić szczególną uwagę podczas budowania relacji i do jakich działań nie wolno dopuścić, by współpraca międzysektorowa mogła nabrać dynamicznego tempa rozwoju” – dodała.
Jak można przełamywać wzajemną nieufność? Sposobów nie brakuje. Może to być promocja sukcesu, wprowadzanie rozwiązań pilotażowych, integracja i edukacja. Do sposobów przełamywania barier zaliczono również implementowanie sprawdzonych rozwiązań, jawność działań oraz wspólne podejmowanie decyzji. „Przemyślane sposoby przełamywania barier mogą wskazywać na wysoką świadomość aktualnej sytuacji obydwu sektorów. Przedstawione propozycje zawierają niezwykle trafne rozwiązania, będące kluczem do osiągnięcia sukcesu w zmianie aktualnych nawyków i wzajemnych stosunków” – powiedziała Sznajder.
W jej opinii, ze względu na ograniczony czas warsztatów, mapa nie została w pełni uzupełniona, ale może służyć jako baza do dalszych ustaleń, które będą stanowiły podstawę do rozpoczęcia długotrwałej, pomyślnej i niezbędnej współpracy, pomiędzy dwoma ważnymi sektorami: biznesowym i samorządowym.
„Reasumując, można stwierdzić, że zarówno biznes jak i samorząd zdają sobie sprawę ze swoich wad i atutów oraz potrafią dostrzec szanse, które stwarza kooperacja. Wszyscy widzą potrzebę współpracy i potrafią przedstawić propozycję działań, wzmacniających i rozwijających potencjał ekonomiczny i społeczny obu grup. Zwalczanie barier zaproponowanymi metodami, może wpłynąć na wzajemną akceptację i znaczne zredukowanie dysonansu pomiędzy aktualnymi poglądami i przekonaniami reprezentowanymi przez każdą stronę” – uważa Beata Sznajder. (PAP)
Zaloguj się Logowanie