Zapotrzebowanie na przedsiębiorczych i wysoko wykwalifikowanych pracowników stale rośnie. Tymczasem kompetencje dzisiejszych absolwentów polskich uczelni w większości przypadków nadal nie spełniają oczekiwań potencjalnych pracodawców.
Stwierdzeniem tym Komisja Europejska podkreśla brak spójności pomiędzy działalnością edukacyjną a realnymi potrzebami pracodawców. Tradycyjne szkolnictwo staje się niewystarczające. Uczelnie starają się przekazywać studentom aktualną wiedzę i praktyczne umiejętności z dziedzin wchodzących w zakres programu studiów. Coraz chętniej współpracują z przedsiębiorcami, dostrzegając sens i potrzebę kooperacji sektora nauki z sektorem prywatnym. Jednakże polskie szkolnictwo ciągle nie jest w wystarczającym stopniu zintegrowane z gospodarką.
Model nowoczesnego uniwersytetu, oprócz kształcenia i prowadzenia badań naukowych, obejmuje realizację dodatkowej misji, jaką jest odniesienie społeczne, przedsiębiorczość i innowacyjność. Stanowisko Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na temat konieczności powiązania działalności uczelni z potrzebami sektora gospodarki i rynku pracy jest jednoznaczne. Przemianę dominującego modelu kształcenia, w którym po kilkuletnich studiach, w znacznej mierze opierających się na edukacji czysto teoretycznej, umiejętności praktyczne absolwent zwykle musi zdobywać na własną rękę, uznaje się za kluczową.
Działania zmierzające do wzmacniania partnerstwa uczelni z sektorem prywatnym należy rozpocząć już u podstaw. Szczególnie istotny jest etap kształcenia osób, które w przyszłości będą zajmowały się uczeniem i szkoleniem innych. Obejmuje to kształtowanie u kadry naukowo-dydaktycznej otwartej postawy wobec sektora gospodarki jako źródła postępu, dostatku i potencjalnych miejsc zatrudnienia. Z drugiej strony istotny jest czynny udział przedstawicieli przedsiębiorstw w opracowywaniu i współtworzeniu ofert edukacyjnych, programów nauczania oraz w dydaktyce. Skuteczne kształcenie powinno opierać się nie tylko na stosowaniu właściwych metod dydaktycznych, ale również na wykorzystywaniu nowoczesnej technologii, narzędzi i systemów funkcjonujących w przedsiębiorstwach. W przypadku kierunków związanych z szeroko pojętym zarządzaniem przedsiębiorstwem dotyczy to nieodzownych w biznesie systemów informatycznych.
Jakość studiów a szanse absolwentów
Na stale powiększające się grono uczelni wspierających swoją działalność dydaktyczną oprogramowaniem Comarch składają się szkoły dążące do zapewnienia swoim uczniom kompetencji zawodowych, rozumianych jako połączenie wiedzy z umiejętnościami praktycznymi. Po stronie uczelni współpraca ta odbywa się zwykle za pośrednictwem konkretnych osób, przeplatających teorię z praktyką. Wykorzystując bezpłatne wersje edukacyjne oprogramowania Comarch OPT!MA i Comarch CDN XL, prowadzą one ciekawe zajęcia warsztatowe z takich dziedzin, jak np. zarządzanie, rachunkowość, ekonomia, handel czy logistyka. Jak mówi dr Konrad Grabiński, adiunkt w Katedrze Rachunkowości Finansowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie prowadzący zajęcia w oparciu o Comarch OPT!MA, Wraz z upływem czasu zauważyć można, że coraz więcej studentów przychodzących na zajęcia słyszało już wcześniej o oprogramowaniu Comarch OPT!MA. Zdarza się nawet, że studenci z innych kierunków przychodzą specjalnie na zajęcia tylko w celu poznania tegosystemu – mimo iż nie mają możliwości otrzymania oceny za udział w zajęciach.
Uczelnie, których ambicją jest zapoznawanie swoich studentów z najnowszymi trendami informatycznymi w praktyce biznesowej oraz rozwiązaniami na nich opartymi, z pewnością zainteresuje możliwość bezpłatnego użyczenia wersji edukacyjnej Comarch ALTUM. System o pełnej funkcjonalności umożliwia prowadzenie zajęć na kilkudziesięciu stanowiskach komputerowych.
Bezpłatne oprogramowanie użyczane szkołom na czas nieokreślony, z możliwością darmowego aktualizowania systemu, z dostępem do materiałów umożliwiających naukę jego obsługi i upustów cenowych na szkolenia merytoryczne dla dydaktyków, to duży ukłon w stronę uczelni i kolejny krok w kierunku poprawy jakości nauczania oraz zwiększenia poziomu i atrakcyjności studiów.
Właśnie teraz nastał odpowiedni moment na ożywienie współpracy uczelni i przedsiębiorstw. W okresie kryzysu gospodarczego, kiedy absolwentom coraz trudniej znaleźć pracę, a przedsiębiorstwa podlegają silnej presji konkurencji, ekonomiczna i społeczna wartość dodana tego rodzaju współpracy decyduje o jej priorytetowym znaczeniu.
Zaloguj się Logowanie