Bez opcji bankructwa

W przeciwieństwie do firm samorządy, nie mogą korzystać z finansowych instrumentów pochodnych, w tym m.in. z opcji walutowych. Dzięki temu ograniczeniu nie mamy teraz problemu bankrutujących gmin dzielących los setek polskich firm, które padły ofiarą skomplikowanych umów opcji walutowych.

Kwestia zabezpieczania się przez samorządy opcjami walutowymi pojawiła się z chwilą wejścia Polski do Unii Europejskiej i uruchomieniem funduszy strukturalnych. Od 2004 r. wartość polskiej waluty względem euro stale się umacniała. W 2004 r. kurs euro, jaki przyjmowano przy wyliczeniach finansowych we wnioskach o dofinansowanie projektów wynosił 4,65 PLN. Rok później było to już 4,03 PLN. Apogeum nastąpiło w połowie 2008 r. kiedy to za euro płacono nawet poniżej 3,40 PLN.
 
Dla samorządów realizujących wówczas unijne projekty był to prawdziwy dramat gdyż wartość dofinansowania przyznawanego przez Komisję Europejską w euro po przeliczeniu na polską walutę wystarczała często na pokrycie tylko 70-80 proc. kosztów całego przedsięwzięcia. Różnicę samorządy musiały pokrywać z własnej kieszeni.
 
W tym czasie coraz głośniej zaczęto mówić o umożliwieniu samorządom zabezpieczania się przed ryzykiem kursowym przy zobowiązaniach zaciąganych w walutach obcych poprzez stosowanie instrumentów pochodnych, w tym opcji i swapów walutowych.
 
Resort finansów uciął jednak dyskusję na ten temat interpretacją obowiązujących w tej materii przepisów.
 
Zdaniem resortu “ustawa o finansach publicznych nie zawiera przepisów zezwalających jst na dokonywanie tego typu transakcji”. Poniżej interpretacja MF z maja 2008 r.
 
Art. 9 pkt 3 ustawy przez pojęcie potrzeb pożyczkowych budżetu jednostki samorządu terytorialnego rozumie zapotrzebowanie na środki finansowe niezbędne do m.in. wykonywania innych operacji finansowych związanych z długiem jednostki samorządu terytorialnego.
 
Przepis ten ma charakter ogólny, o czym świadczy jego umieszczenie w ustawie o finansach publicznych w Dziale I rozdziale I – „Podstawowe definicje”. Nie zostały sprecyzowane w nim rodzaje operacji finansowych związanych z długiem jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym brak jest wskazania instrumentarium, poprzez które jednostki mogłyby realizować operacje finansowe.
 
Z kolei w art. 168 ust. 2 powołanej ustawy wskazano enumeratywnie źródła finansowania deficytu. Wśród nich brak jest wskazania transakcji, które mogą być źródłem jego finansowania np. swapy odsetkowe.
 
Odwrotna sytuacja występuje w odniesieniu do Ministra Finansów. W art. 8 pkt 4 został zamieszczony analogiczny zapis jak w art. 9 pkt 3. Jednakże, w Dziale II ustawy doprecyzowano jakiego rodzaju operacje finansowe mogą być dokonywane przez Ministra Finansów reprezentującego Skarb Państwa.
 
W art. 71 pkt 3 ustawy o finansach publicznych upoważnia się Ministra Finansów do przeprowadzenia operacji związanych z finansowymi instrumentami pochodnymi, do których zaliczamy m.in. swapy walutowe czy też swapy odsetkowe.
 
Z kolei art. 72 ust. 3 stanowi, że zarządzanie aktywami finansowymi, obejmuje wykonywanie operacji i działań na rynkach finansowych w celu obniżenia ryzyka i kosztów obsługi długu Skarbu Państwa.
 
Również w art. 141 znajdują się zapisy wskazujące na możliwości dokonywania przez Ministra Finansów transakcji finansowych na instrumentach pochodnych.
 
Należy również zauważyć, że przepisy dające uprawnienie Ministrowi Finansów do przeprowadzania operacji związanych z finansowymi instrumentami pochodnymi dotyczą szeroko rozumianego zarządzania długiem Skarbu Państwa.
 
Dlatego też, w celu stworzenia podstawy prawnej dla dokonywania transakcji finansowych na instrumentach pochodnych dotyczących nie tylko długu, ale również aktywów Skarbu Państwa wprowadza się, od 2006 r., w ustawie budżetowej na dany rok upoważnienie dla Ministra Finansów do dokonywania przedmiotowych transakcji finansowych na instrumentach pochodnych, zmieniających strukturę przepływów.
 
Biorąc pod uwagę powyższe, należy podkreślić, iż w ustawie z dnia 30.6.2005 r. o finansach publicznych brak jest przepisów, które dawałyby wprost uprawnienie jednostkom samorządu terytorialnego do dokonywania operacji finansowych zabezpieczających ryzyko stopy procentowej, czy też ryzyko walutowe. (PAP/mp/)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj