Będzie kara dla Polski?

KE zwraca się do Trybunału Sprawiedliwości o nałożenie 112 tys. euro dziennej kary finansowej na Polskę z powodu niepełnego wdrożenia przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Chodzi o ochronę widzów programów na żądanie przed ukrytymi reklamami. Kara miałaby być wypłacana do momentu, gdy Polska powiadomi Komisję o pełnym wdrożeniu przepisów dyrektywy.

Komisja Europejska postanowiła skierować sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z niepełnym wdrożeniem przez Polskę przepisów unijnej dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych. Polska dokonała częściowej transpozycji dyrektywy, lecz nie wdrożyła przepisów dotyczących usług na żądanie.

Oznacza to, że dostawcy takich usług nie są zobowiązani do ochrony widzów, przede wszystkim dzieci, przed ukrytymi reklamami (takimi jak reklamy podprogowe) lub przed treściami nawołującymi do nienawiści. Polska nie przestrzega również przepisów dotyczących europejskich treści usług świadczonych na żądanie. Ostateczny termin wdrożenia dyrektywy, w tym zasad dotyczących usług na żądanie, upłynął w grudniu 2009 r.

Komisja proponuje dzienną karę w wysokości 112 190.40 euro, wypłacaną od dnia podjęcia przez Trybunał decyzji o nałożeniu kary finansowej do momentu, gdy Polska powiadomi Komisję o pełnym wdrożeniu przepisów dyrektywy do prawa krajowego.

Komisja może proponować tego rodzaju kary finansowe na mocy traktatu lizbońskiego, uwzględniając czas trwania i wagę naruszenia oraz wielkość państwa członkowskiego.

Dyrektywa o audiowizualnych usługach medialnych gwarantuje istnienie jednolitego rynku oraz pewność prawa dla europejskiej branży telewizyjnej i audiowizualnej, umożliwiając nadawcom audiowizualnych usług medialnych – publicznych oraz usług na żądanie – równe warunki działania w całej Unii, jednocześnie zapewniając zachowanie różnorodności kulturowej, ochronę dzieci i konsumentów, pluralizm w mediach i zwalczanie treści nawołujących do nienawiści rasowej i religijnej.

Dyrektywa opiera się na zasadzie „kraju pochodzenia”, zgodnie z którą dostawcy medialnych usług audiowizualnych podlegają wyłącznie przepisom kraju pochodzenia, a nie kraju przeznaczenia, z wyjątkiem bardzo szczególnych okoliczności (np. nawoływania do nienawiści). Państwa członkowskie zobowiązały się do transpozycji przepisów dyrektywy o audiowizualnych usługach medialnych do prawa krajowego do dnia 19 grudnia 2009 r.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj