Bardziej mobilne B2B

Na firmy, które planują rozwój nowoczesnej komunikacji biznesowej czeka jeszcze ponad miliard złotych dotacji unijnych. W tym roku odbędą się jeszcze dwa konkursy w ramach działania 8.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (POIG). Jednocześnie wprowadzono zmiany, które mogą ułatwić firmom ubieganie się o dofinansowanie. Czy przekona to przedsiębiorców do automatyzacji wymiany danych?

W dotychczasowych siedmiu naborach do działania 8.2 POIG nie rozdysponowano nawet połowy środków z dostępnej alokacji. PARP chce jednak nadal wspierać nowoczesną wymianę informacji, która wpływa na efektywność i konkurencyjność firm na rynku. Łatwiejsze komunikowanie drogą elektroniczną między partnerami biznesowymi wydaje się dzisiaj niezbędne do rozwoju przedsiębiorstw. Mimo to, jego znaczenie wciąż jest niedoceniane przez firmy, głównie ze względu na wysoki koszt wdrożenia wspólnego systemu. Tymczasem 2012 r. może okazać się ostatnim, w którym wiele wydatków związanych z tą inwestycją może zwrócić przedsiębiorcom Unia Europejska.

B2B w chmurze

Najważniejszą zmianą wprowadzoną w ramach działania 8.2 POIG jest umożliwienie przedsiębiorcom korzystania z platform internetowych w ramach wdrażania wspólnych systemów informatycznych. Usprawni to komunikację i przekazywanie danych pomiędzy partnerami biznesowymi. Po zalogowaniu na platformie pracownik będzie miał dostęp do aktualnych informacji, wymienianych przez firmy w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. – Takie rozwiązanie odpowiada na zapotrzebowanie przedsiębiorców na aplikacje mobilne. Znacznie ułatwi to pracę często przebywającym poza siedzibą firmy pracownikom. Należy jednak pamiętać, że platforma internetowa może stanowić element integracji systemów informatycznych, a nie je zastępowaćtłumaczy Milena Jankowska, konsultantka ds. funduszy europejskich w firmie ECDF, firmy pozyskującej dotacje unijne. Automatyzacja wymiany danych stanowi nadal główny cel wdrażania systemów w działaniu 8.2 POIG i wszelkie działania podejmowane przez przedsiębiorców w ramach realizacji projektu muszą do niego zmierzać.

Zintegrowane, czyli automatyczne

Co oznacza integracja według PARP-u? Przede wszystkim to, że systemy B2B powinny same się komunikować, bez konieczności ingerencji w ten proces nadawcy czy odbiorcy wiadomości. Dzięki temu pracownicy nie muszą, np. potwierdzać czy e-mail z fakturą doszedł lub informować, że zamówienie zostało przyjęte do realizacji. Zakres wymienianych danych zależy przy tym od potrzeb współpracujących firm. I tak kadra kierownicza może mieć rozszerzony dostęp do wszystkich informacji, a partnerzy tylko do tych, zawartych w poszczególnych modułach systemu. Z biurem księgowym firma wymienia np. dane finansowe i dotyczące kadr, a z dostawcą materiałów niezbędnych do produkcji zamówienia, faktury i stany magazynowe. Należy przy tym pamiętać, że za partnera nie może być uznawany klient końcowy. System powinien działać na zasadzie Business to Business, a nie Business-to-Consumer.

Elastyczny system

Budowanie systemu w ramach działania 8.2 POIG wymaga specjalistycznej wiedzy informatycznej. Dlatego przedsiębiorca ubiegający się o dotację powinien już na etapie wypełniania wniosku zwrócić się do ekspertów mających doświadczenie w tworzeniu zaawansowanych platform B2B. Typowymi systemami, które umożliwiają komunikowanie między partnerami są te używane zazwyczaj do zarządzania firmą – ERP (Enterprise Resource Planning), MRP (Material Requirements Planning) lub CRM (Customer Relationship Management). Ich powszechne zastosowanie wbrew pozorom może skomplikować integrację systemów. – Często zdarza się, że firmy, które chcą usprawnić wymianę danych w ramach działania 8.2 posiadają już własne systemy informatyczne, ale pochodzące od różnych producentów. To utrudnia ich integrację. Dlatego ważne jest stworzenie takiego systemu B2B, który będzie umożliwiał komunikację pomiędzy różnymi rodzajami oprogramowaniatłumaczy Mariusz Rutkowski, dyrektor ds. IT w firmie SystemPoint, zajmującej się tworzeniem i wdrażaniem zaawansowanych systemów informatycznych. Tak zwana „otwarta architektura” systemu informatycznego zapewni nie tylko integrację systemów z partnerami zgłoszonymi w projekcie, ale również z pozostałymi – obecnymi i przyszłymi – kontrahentami. Może to okazać się szczególnie pomocne w przypadku, gdy partner uwzględniony we wniosku o dofinansowanie przerwie współpracę z beneficjentem. Konieczne jest bowiem zastąpienie go innym przedsiębiorcą, z którym wnioskodawca zintegruje system. Elastyczność wdrażanego oprogramowania może wówczas znacznie przyspieszyć proces wymiany partnera.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj