Atrybuty bezpiecznej firmy

Podpis elektroniczny – zrób to sam

Coraz częściej w firmach pracownicy pracują zdalnie, przesyłając wyniki swojej pracy do firmowej sieci. Nie zawsze są to bezpieczne kanały VPN, nieraz przesyłka wędruje po niezabezpieczonych łączach. Zresztą szyfrowanie dokumentów nie rozwiązuje problemu przypisania ich do konkretnego pracownika. Z kolei wewnątrz firm, szczególnie w dużych organizacjach, także tych rozproszonych, zachodzi potrzeba elektronicznego podpisywania dokumentów, tak by ich obieg był szybki i wszelkie decyzje mogły być podejmowane natychmiast.

Jeśli dokumenty krążą w wewnętrznym obiegu i nie wychodzą poza organizację niekoniecznie trzeba kupować i wdrażać kwalifikowany podpis elektroniczny. Można przy pomocy odpowiedniego rozwiązania informatycznego stworzyć sobie podpis do wewnętrznego użytku. Pentacomp już w 2005 roku rozpoczął prace nad takim oprogramowaniem. Obecnie jest to dojrzały produkt – PentaSCAPE – platforma do obsługi infrastruktury klucza publicznego.

„Rozwiązanie oferuje wszystko, czego potrzeba do wydawania pracownikom certyfikatów cyfrowych nawet w najmniejszej organizacji. Certyfikaty takie mogą służyć do cyfrowego podpisywania dokumentów czy poczty elektronicznej, szyfrowania danych oraz uwierzytelniania się w systemach informatycznych” dodaje Bartłomiej Klinger. Pentacomp w 2008 roku wdrożył całą platformę PentaSCAPE w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Małopolskiego. Urząd korzysta z wytwarzanych dzięki niej certyfikatów i podpisów cyfrowych w swoich wewnętrznych procedurach, w tym przy wymianie informacji z innymi jednostkami samorządowymi na terenie województwa małopolskiego.

W 2011r. mają wejść w życie nowe regulacje prawno-organizacyjne związane z projektem pl.ID i wydaje się, że administracja państwowa czy samorządowa, która była naturalnym klientem dla rozwiązań typu PentaSCAPE straci potrzebę ich zakupu. Obywatel będzie miał certyfikat elektroniczny zaimplementowany w swoim dowodzie osobistym, wydawanym przez jeden centralny organ państwowy, a jednostki administracji będą wyposażone w narzędzia do obsługi tego certyfikatu. Dla tego typu rozwiązań będzie jednak miejsce w organizacjach, które wolą stworzyć infrastrukturę zaufanych certyfikatów na własnym terenie i nie chcą korzystać z certyfikatów „urzędowych”.

Strony: 1 2

Zaloguj się Logowanie

Komentuj