Amator-ekspert w podróży

Firma Amadeus, wiodący dostawca rozwiązań technologicznych i dystrybucyjnych dla branży turystycznej, przedstawiła w swoim raporcie profil współczesnego podróżującego czyli amatora-eksperta – dysponującego większą wiedzą, żądnego przygód oraz kontaktu z rozwijającymi się gospodarkami, w porównaniu z dotychczasowym stereotypowym turystą. W dobie innowacji w dziedzinie turystyki i rozwoju niszowych sposobów podróżowania po szczytowym okresie kryzysu, liczba podróżnych na całym świecie odpowiadających temu opisowi jest coraz większa.

Raport, opracowany w oparciu o badania przeprowadzone wśród 2 719 profesjonalistów branży turystycznej oraz 30 specjalistów branżowych i członków ścisłego kierownictwa firm, takich jak Kayak, Forrester czy Qatar Airways, ujawnia trzy istotne fakty:

- Amator-Ekspert w podróży: Internet otworzył przed konsumentami nowe możliwości. Zmianie ulega także dynamika stosunków między biurami podróży i ich klientami. 73% profesjonalistów z branży cieszy się ze wzrostu świadomości klientów, dzięki treściom tworzonym przez użytkowników Internetu. Większa wiedza konsumentów powoduje wzrost ich oczekiwań, a zarazem stwarza biurom podróży możliwość nawiązania dobrych relacji z klientami, służąc im swoim doświadczeniem i informacją w odpowiedzi na poszukiwanie nowych wrażeń przez podróżujących.
- Elastyczna podróż: 62% przebadanych osób uważa, że branża turystyczna dojrzała do stosowania nowości technologicznych. Rozwój mobilnego Internetu spowoduje gwałtowny wzrost wykorzystania innowacji technicznych w tym sektorze.
- Nisze małe i duże: przychody firm turystycznych rozkładają się coraz bardziej równomiernie na szerokie spektrum produktów. 38% respondentów uważa, że tradycyjna krzywa rozkładu sprzedaży – 80/20 – nie ma już zastosowania, gdyż 80% ich przychodów pochodzi ze sprzedaży co najmniej 60% ich produktów. Duże możliwości przed biurami podróży otwierają także wyjazdy niszowe. Jako główne obszary wzrostu w dziedzinie podróży specjalistycznych ankietowani podawali podróże przygodowe (83%), religijne (55%) i ślubne (45%).

Jak twierdzi Ian Wheeler, wiceprezes firmy Amadeus ds. marketingu i dystrybucji „rosnące doświadczenie podróżujących wywarło ogromny wpływ na branżę turystyczną, ponieważ dzięki Internetowi typowy konsument zyskuje dostęp do coraz większej ilości informacji. Branża turystyczna odpowiada na spowodowany tym wzrost oczekiwań klientów, co po przejściu recesji sprzyja powstaniu nowej fali innowacji”.

{mospagebreak}Innowacje w dziedzinie nowych technologii w całym obszarze podróżowania będą sprzyjać powstawaniu nowych usług i źródeł przychodów biur podróży. Jedna trzecia respondentów badania uważa, że rzeczywistość wirtualna zyska wkrótce ogromny wpływ na jakość podróżowania, w bezprecedensowy sposób ułatwiając klientom trafny wybór celów podróży.

Jednak rzeczywistość wirtualna to tylko jedna z wielu różnych technologii, które będą w przyszłości kształtować sposób podróżowania. Amadeus przedstawił niedawno nowe rozwiązanie Extreme Search, przekształcające witryny internetowe w taki sposób, aby umożliwić klientom wyszukiwanie konkretnych miejsc i planowanie podróży według ich oczekiwań, nie zaś tylko za pomocą tradycyjnego kryterium – połączeń dostępnych w określone dni. Zgodnie z koncepcją Amadeus Extreme Search, podróżni mogą zadać sobie pytanie: „Dokąd mogę się wybrać i co mogę zrobić za pieniądze, którymi dysponuję?”, i natychmiast uzyskać listę jasno określonych możliwości wyświetlanych na tej samej stronie.

– Nie zawsze wchodzi się do sklepu, szukając błękitnej koszuli czy krawata w paski. Analogicznie, klient nie zawsze wie, że na pewno chce lecieć do Meksyku, Miami czy na Bahamy – po prostu ma ochotę poleżeć na plaży. Korzystając z Extreme Search, podróżny może określić, że interesują go „wakacje na plaży w okresie od listopada do stycznia przy temperaturze 25 stopni”, a zostaną mu przedstawione propozycje z całego świata. Extreme Search to jedna z wielu nowych koncepcji technologicznych, które pomogą klientom łatwo i szybko znaleźć to, czego szukają, zapewniając im nowe przeżycia zgodne z ich oczekiwaniami – twierdzi Ian Wheeler.

Wzrost gospodarek BRIC

Wobec ciągłego rozwoju gospodarek BRIC (Brazylii, Rosji, Indii i Chin), zmienia się również krajobraz tradycyjnej turystyki i podróży służbowych. Z badania wynika, że do 2020 roku Chiny staną się trzecim pod względem popularności celem wyjazdów turystycznych na świecie, wyprzedzając zajmującą tradycyjnie drugie miejsce Hiszpanię. Co więcej, rozwój gospodarczy tych krajów spowoduje, że turyści i osoby podróżujące służbowo po świecie, coraz częściej pochodzić będą z Brazylii, Rosji, Indii i Chin. Biura podróży pragnące osiągnąć sukces będą musiały uwzględniać kulturową specyfikację klientów z Chin czy Brazylii, a nie tylko dobrze im znanych Amerykanów czy Europejczyków.

Ponadto, choć wielu analityków branży uważa, że sektor turystyczny zostanie zdominowany przez Internet, 75% ekspertów twierdzi, że nie wszyscy będziemy dokonywać rezerwacji online. Zyskując dostęp do coraz większej ilości regionów świata, wciąż będziemy potrzebować porady tradycyjnych agentów biur podróży, którzy pomogą uczynić nasze wakacje bardziej interesującymi. Ma to szczególne znaczenie w przypadku rozwijających się gospodarek, gdzie obsługa klienta
i kontakty międzyludzkie są niezwykle ważne.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj