Czystość w paragrafach

Rozszerza się wykaz przedsięwzięć mogących oddziaływać na środowisko. W najnowszym projekcie rozporządzenia w tej sprawie znalazło się ponad 160 rodzajów inwestycji.

Projekt trafił właśnie do konsultacji z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. W stosunku do projektu z ubiegłego roku, na liście inwestycji mogących oddziaływać na środowisko przybyło 11 rodzajów przedsięwzięć.

Nowe rozporządzenie zawiera szczegółowy wykaz trzech kategorii inwestycji:
1) mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko (53);
2) mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko (110);
3) przypadki, gdy zmiany dokonywane w obiektach są kwalifikowane jako przedsięwzięcia.

Zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

W przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko stwierdza organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Obie grupy projektów, bez względu na konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko bądź braku takiej konieczności, wymagają uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Obecnie rodzaje przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko określa rozporządzenie RM z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko, które zachowuje moc do czasu wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 60 tej ustawy, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia jej w życie, czyli do 15 listopada 2010 r.

Komisja Europejska podniosła niepełną lub nieprawidłową transpozycję do prawa krajowego przedsięwzięć określonych w załącznikach do dyrektywy, w tym zwłaszcza w załączniku II (naruszenie nr 2006/2281 w sprawie m. in. niewłaściwego lub braku przetransponowania wybranych zapisów załącznika Dyrektywy Rady 85/337/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r.).

Zarzuty dotyczyły m. in. przedsięwzięć z sektora rolnictwa i leśnictwa, przemysłu wydobywczego i energetycznego oraz przedsięwzięć infrastrukturalnych oraz określonych dla nich w obowiązującym rozporządzeniu progów.

Projekt rozporządzenia ma na celu pełną harmonizację aneksów i korektę obowiązującego rozporządzenia wedle postawionych przez UE zarzutów.

/www.samorzad.pap.pl

Zaloguj się Logowanie

Komentuj