Dzięki rosnącej sile nabywczej konsumentów i zmieniających się trendach, rynek maszyn do szycia typu domowego, należący do rynku „małego” AGD, rozwija się bardzo dynamicznie. Sprzedaż „małego” sprzętu AGD w Polsce z roku na rok się zwiększa. Według szacunków HGM wartość sprzedaży tych produktów wyniosła w 2008 roku 1,4 miliarda złotych i w porównaniu do roku 2007 wzrosła o ponad 16,5%. W drugim kwartale 2009 roku rynek drobnych urządzeń AGD osiągnął bardzo dobry wynik finansowy, jego wartość w złotych wzrosła o ponad 9% w porównaniu z drugim kwartałem 2008 roku.
Utrzymujący się mimo kryzysu gospodarczego wysoki poziom konsumpcji stymuluje rozwój także rynku maszyn do szycia i owerloków, będącego częścią rynku „małego” AGD. Nawet kilkunastoprocentowy wzrost cen nie spowodował spadku popytu na urządzenia tego typu.
Dobre prognozy dla rynku maszyn do szycia
Sprzedaż maszyny do szycia i owerloków w roku 2008 stanowiła 3,2% sprzedaży małego AGD w ujęciu wartościowym. Według szacunków HGM, w roku 2008 sprzedano w Polsce 99 tys. sztuk maszyn do szycia i 9 tys. sztuk owerloków (typu domowego). W stosunku do roku 2007 liczba sprzedanych maszyn zwiększyła się o ponad 30%, a owerloków o 12,5%. Wartość sprzedaży w roku 2008 była równa 45,5 miliona złotych.
Na ożywienie w sprzedaży maszyn do szycia i owerloków do użytku domowego wpływ mają zmieniające się zachowania konsumenckie i trendy rynkowe. Wyniki najnowszych badań (Millward Brown, sierpień 2009) ukazały powracającą tendencję do doceniania prostych życiowych przyjemności, w tym majsterkowania, gotowania i szycia.
Kształtujący się od niedawna trend rynkowy i powracająca moda na szycie przekładają się na stały wzrost sprzedaż, który od trzech lat notuje nasza marka ŁUCZNIK. W 2009 roku wzrost sprzedaży produktów tej legendarnej polskiej marki wyniósł blisko 15 procent. Przewidujemy, że rok 2010 przyniesie utrzymanie tej tendencji i ponad 10% wzrost sprzedaży. – mówi Piotr Litak, prezes firmy Aspa Electro.
Struktura polskiego rynku maszyn do szycia i owerloków
Na strukturę i wielkość polskiego rynku maszyn do szycia i owerloków decydujący wpływ ma grupa 10 dostawców wraz z markami przez nich dystrybuowanymi. Największy udział w rynku zarówno w ujęciu ilościowym jak i wartościowym ma marka ŁUCZNIK (odpowiednio 47,5% i 34,1%). Na kolejnych miejscach plasują się marki Arka, Singer i Husqvarna posiadające odpowiednio: 15,1%, 9,4% i 6,4%, udział w rynku w ujęciu ilościowym oraz 12,7%, 12,7% i 11,6% udział w rynku w ujęciu wartościowym.
Zaloguj się Logowanie