Z opublikowanego sondażu Eurobarometru wynika, iż czterech Europejczyków na pięciu zwraca uwagę na wpływ kupowanych przez siebie produktów na środowisko. Największą troskę o środowisko odnotowano w Grecji, gdzie ponad 90 % ankietowanych stwierdziło, że oddziaływanie danego produktu na środowisko ma istotny wpływ na ich decyzje dotyczące zakupów.
Ten sam sondaż informuje, że Europejczycy są równomiernie podzieleni w kwestii wiarygodności zapewnień producentów co do ekologiczności ich produktów, podczas gdy prawie połowa respondentów sądzi, że najlepszym sposobem na promowanie produktów ekologicznych są podatki: wyższe od produktów niszczących środowisko, a niższe od produktów środowisku przyjaznych. Wyrażono również silne poparcie dla idei przyznania sprzedawcom detalicznym roli w promowaniu produktów przyjaznych środowisku.
Komisarz UE ds. środowiska Stavros Dimas oświadczył: „Walkę ze zmianami klimatu należy prowadzić na wszystkich frontach, przy udziale wszystkich. Nie leży ona wyłącznie w gestii przedsiębiorstw i rządów, uczestniczyć w niej muszą również konsumenci. Kupując przyjazne środowisku i neutralne z punktu widzenia zmian klimatu produkty klienci indywidualni wysyłają właściwy sygnał producentom, którzy z kolei, w odpowiedzi, wytwarzają produkty bardziej przyjazne środowisku.”
Wpływ produktów na środowisko uznany za istotny
W opublikowanym dziś sondażu Eurobarometru na temat nastawienia Europejczyków wobec zrównoważonej konsumpcji i produkcji, przeważająca większość respondentów (83 %) zadeklarowała, że oddziaływanie danego produktu na środowisko ma istotny wpływ na ich decyzje dotyczące zakupów. Najbardziej skłonni do tego by brać pod uwagę wpływ na środowisko kupowanych produktów byli Grecy (92 % pozytywnych odpowiedzi), a najmniej Czesi (62 %).
Podzielone zdania w kwestii wiarygodności zapewnień przedsiębiorstw co do ekologiczności ich produktów
Ankietowani Europejczycy byli równomiernie podzieleni w kwestii wiarygodności zapewnień producentów co do ekologiczności ich produktów: 49 % respondentów wierzyło zapewnieniom producentów, podczas gdy 48 % nie dawało im wiary. Zapewnieniom producentów w największym stopniu ufali Holendrzy (78 %), a w najmniejszym Bułgarzy (26 %).
Wyższe podatki od produktów niszczących środowisko, a niższe od produktów środowisku przyjaznych
Około 46 % obywateli UE sądzi, że najlepszym sposobem na promowanie produktów przyjaznych środowisku byłoby zwiększenie podatków pobieranych od produktów niszczących środowisko i zmniejszenie podatków pobieranych od produktów środowisku przyjaznych. Największymi zwolennikami tego rodzaju dwupoziomowego systemu opodatkowania byli Brytyjczycy. Znacznie mniejszy entuzjazm w tej kwestii wykazali Maltańczycy (28 % pozytywnych odpowiedzi), preferujący w zamian, by obniżone zostały wyłącznie podatki od produktów przyjaznych środowisku.
Istotna rola sprzedawców detalicznych w promowaniu produktów przyjaznych środowisku
Osoby ankietowane opowiedziały się zdecydowanie za tym, by sprzedawcy detaliczni promowali produkty przyjazne środowisku. Około połowa obywateli UE (49 %) była zadania, że sprzedawcy powinni zwiększyć widoczność tego typu produktów na swoich półkach lub poświęcić im w swoich sklepach „zielony kącik”. Jedna trzecia (31 %) Europejczyków stwierdziła, że najlepszym sposobem promowania produktów ekologicznych przez sprzedawców detalicznych jest udostępnianie konsumentom większej ilości informacji na ten temat.
Silne poparcie dla oznakowania informującego o śladzie węglowym pozostawianym przez produkt
Chociaż to, że ekoetykiety odgrywają istotną rolę w ich decyzjach dotyczących zakupów przyznała nieco mniej niż połowa Europejczyków, a jedynie jeden na dziesięciu ankietowanych stwierdził, że na etykietach ekologicznych powinna widnieć informacja o całkowitej ilości emisji gazów cieplarnianych powodowanych przez dany produkt, około 72 % obywateli UE było zdania, że oznakowanie informujące o śladzie węglowym pozostawianym przez dany produkt powinno być w przyszłości obowiązkowe. Nastawienie do tego tematu było różne w poszczególnych państwach członkowskich. Najmniej zwolenników tego typu oznakowania odnotowano w Czechach (47 %), podczas gdy Grecy wyrazili dla tej idei gorące, 90 % poparcie.
Oznakowanie dotyczące śladu węglowego pozostawianego przez produkt informowałoby o całkowitej ilości gazów cieplarnianych, w tym dwutlenku węgla, emitowanych w trakcie cyklu życia produktu, od momentu wyprodukowania do jego usunięcia. Na dzień dzisiejszy nie istnieje tego typu program obejmujący całą Europę, lecz w grudniu 2008 r. ministrowie Rady ds. Środowiska naturalnego wezwali Komisję do zbadania możliwości wprowadzenia oznakowania informującego o śladzie węglowym.
Unijny Plan działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji
W lipcu 2008 r. Komisja przedstawiła plan działania obejmujący serię wniosków w sprawie zrównoważonej konsumpcji i produkcji, który przyczyni się do poprawy efektywności środowiskowej produktów i zwiększenia popytu na bardziej zrównoważone dobra i technologie produkcyjne. Zachęca ona również przemysł UE do korzystania z możliwości innowacji. (UE w Polsce)
Zaloguj się Logowanie