II kwartał 2009 roku był na polskim rynku centrow handlowych czasem renegocjowania warunkow z instytucjami finansowymi, poszukiwania inwestorow strategicznych i wprowadzania programow naprawczych. Pozytywnym zjawiskiem obserwowanym w minionym kwartale było powolne odblokowywanie procesow decyzyjnych zarowno po stronie deweloperow jak i najemcow spowodowane w znacznej mierze optymistycznymi sygnałami dotyczącymi stanu polskiej gospodarki i poziomu sprzedazy detalicznej. Jednak powazną barierą dla rozwoju rynku centrow handlowych w Polsce pozostaje znaczące ograniczenie dostępu do źrodeł finansowania.
Oddano do uzytku około 154.000 m2 powierzchni centrow handlowych, wielkość zblizoną do tej, ktora dotarła na rynek w I kwartale br. Do największych wydarzeń w minionym kwartale nalezało ukończenie Renoma Wrocław i Cuprum Arena Lubin. Oddawane obecnie obiekty są roznorodne zarowno pod względem lokalizacji (duze, średnie i małe miasta) oraz charakteru (obiekty środmiejskie, dzielnicowe i podmiejskie). Jednocześnie sygnały o wstrzymanych/opoźnionych budowach wskazują na mozliwe przesunięcie części planowanych w 2009 roku otwarć na rok kolejny.
Wydarzeniem II kwartału 2009 roku na polskim rynku nieruchomości stało się otwarcie pierwszej kawiarni sieci Starbucks, w Warszawie, przy Nowym Świecie. Sytuacja na rynku najmu w sektorze centrow handlowych jest w chwili obecnej niezwykle dynamiczna. Z jednej strony decyzje o lokalizacji nowych sklepow podejmowane są z duzą ostroznością, strategie ekspansji i formaty sklepow podlegają modyfikacji, renegocjowane są warunki najmu i wprowadzane na szerszą skalę zachęty. Z drugiej strony obserwujemy zjawiska nowych wejść na rynek, konsolidacji i przejęć. Obserwujemy takze powstawanie rynku wtornego najmu powierzchni w centrach handlowych; kilka sieci poszukuje podnajemcow na swoje lokale.
W budowie pozostawało około 890.000 m2 powierzchni centrow handlowych, ktore trafią na rynek w latach 2009-2011. Jednocześnie około 250.000 m2 powierzchni oczekuje na decyzje o wznowieniu budowy. Realizacja kolejnych inwestycji na polskim rynku związana jest ściśle z dostępem deweloperow do finansowania i kondycją rynku najmu. Handlowy rynek inwestycyjny wykazuje pierwsze oznaki ozywienia a popyt skoncentrowany jest głownie wokoł wolnostojących sklepow spozywczych i sklepow z materiałami budowlanymi, ktore sprzedawane w pakietach stanowią ciekawą i bezpieczną alternatywę dla inwestorow instytucjonalnych.
Raport został sporządzony przez firmę Cushman & Wakefield. (red)
Zaloguj się Logowanie