Spółka Infovide-Matrix, we współpracy z firmami badawczymi CASE oraz Cutter Consortium przeprowadziła badania dotyczące innowacyjności polskich i światowych przedsiębiorstw.
W przeciwieństwie do firm międzynarodowych polskie przedsiębiorstwa postrzegają innowacyjność w sposób tradycyjny – jako działalność badawczo-rozwojową. Dodatkowo wśród polskich firm dominuje nastawienie na wykorzystywanie własnych rozwiązań technologicznych. Polskie firmy niedoceniają znaczenia kultury korporacyjnej w procesie innowacyjności. W polskich firmach dwukrotnie częściej niż w zachodnich kierownictwo narzuca doraźne inicjatywy. Innowacje w sferze wartości dodanej dla klientów (budowanie relacji z rynkiem, oferowanie innowacyjnych rozwiązań i usług) wykorzystuje mniej polskich przedsiębiorstw niż w przypadku firm zachodnich.
Infovide-Matrix przeprowadziła badania już po raz drugi. Wzięło w nich udział 223 światowych (głównie z USA i Europy) i 200 polskich przedsiębiorstw. Metodykę badań oparto o model „łańcucha innowacyjności”, na który składają się cztery elementy: opracowywanie wynalazków i nowych produktów, dostarczanie klientom nowych korzyści i wartości, opracowywania i wdrażanie nowych rozwiązań zarządczych oraz innowacje w obszarze modelu biznesowego. Raport ukazuje istotne różnice między Polską, a krajami zachodnimi w sferze zarządzania i podejścia do innowacji w firmach. Opracowanie skupia się także na barierach i czynnikach sprzyjających innowacyjności.
Tradycyjne postrzeganie innowacyjności
Polscy przedsiębiorcy postrzegają innowacyjność w tradycyjny sposób, kojarząc ją przede wszystkim z działalnością badawczo-rozwojową. Uważa tak ponad 70 procent badanych firm. Wśród firm międzynarodowych taką deklarację złożyło zaledwie 40 proc. Mimo, iż badania światowe nie negują istotności tradycyjnych procesów innowacyjnych, tym niemniej wskazują na nie jako na bazę, która poprzez wykorzystanie doświadczeń R&D prowadzi do szybkiej i taniej innowacyjności w sferze modeli wartości, procesów biznesowych czy systemów zarządzania.
Niewystarczające korzystanie z twórczego dorobku innych
Bardzo istotną różnicą w stosunku do firm zachodnich jest fakt, iż w Polsce wciąż eksploatowany jest wczesny poziom łańcucha innowacyjności. Wyraźnie wyżej oceniane jest znaczenie własnych rozwiązań technologicznych – uważa tak 60 proc. przedstawicieli polskich przedsiębiorstw. Firmy światowe korzystają z takich metod trzy razy rzadziej (20 proc.).
„Choć własne rozwiązania mogą stanowić źródło sukcesu, to w wielu przypadkach mogą okazać się ograniczeniem rozwojowym organizacji. Zachodnie firmy, podchodzą do tego aspektu, znacznie ostrożniej skupiając się na twórczym wykorzystaniu dorobku innych, w szczególności tam gdzie istnieje silny imperatyw standaryzacji i modularności rozwiązań. Takie podejście gwarantuje większą elastyczność i efektywność, przekładając się na zdolność do szybkiego przetwarzania pomysłów w nowe propozycje dla klientów czy wspólne inicjatywy z partnerami biznesowymi.” – mówi Borys Stokalski, wiceprezes zarządu Infovide-Matrix.{mospagebreak}Zarządzanie procesem innowacyjnym poprzez doraźne inicjatywy
Badania wskazują również na niski wskaźnik zaangażowania polskich przedsiębiorstw w innowacje w zarządzaniu – w polskim badaniu deklaruje je zaledwie około 30% respondentów, a w badaniu międzynarodowym ponad 45%. „W Polsce, jedną z najczęściej stosowanych praktyk zarządzania procesem innowacyjnym jest narzucanie inicjatyw ad-hoc przez kierownictwo firmy. Praktyka ta występuje w ponad połowie badanych przedsiębiorstw – czyli ponad dwukrotnie częściej niż wskazują na to wyniki badań międzynarodowych. Jednocześnie należy podkreślić, że praktyka taka jest w świetle dotychczasowych wyników badań międzynarodowych zdecydowanie najmniej skuteczna” – tłumaczy Michał Paluśkiewicz, lider w grupie kompetencyjnej Management Consulting Services z Infovide-Matrix.
Niedocenienie roli kultury korporacyjnej
Ponadto widoczne są istotne różnice w postrzeganiu roli kultury korporacyjnej, która jako czynnik sprzyjający innowacji jest wskazywana przez 30% polskich firm i przez 46% z badania światowego. Różnica ta jest jeszcze bardziej widoczna przy dogłębnej analizie – w szczególności firm, które odniosły porażkę we wdrażaniu innowacji – odpowiednio 11% respondentów polskiego i aż 44% ze światowego.
„Dlaczego przegrywamy z Zachodem w obszarze innowacyjności? Problem z innowacyjnością polskich przedsiębiorstw polega na tym, że wciąż podchodzimy do niej w zbyt tradycyjny sposób. Najważniejsze wskazówki jakie płyną od zachodnich przedsiębiorców dotyczą przede wszystkim silniejszego korzystania z doświadczeń innych i systematycznego, planowego wspierania procesu innowacji – w przeciwieństwie do spontanicznych „zrywów”. Wygląda na to, że z perspektywy polskiej gospodarki ważnym zagadnieniem jest upowszechnienie dojrzałego myślenia o innowacyjności i koordynacja kompletnego „łańcucha innowacji”. – twierdzi Borys Stokalski.
Raport szczegółowo obrazuje również stosowanie nowatorskich rozwiązań w poszczególnych sektorach, czynniki ryzyka związane z działaniami innowacyjnymi, ocenia efektywność procesów innowacyjnych oraz prezentuje czynniki sprzyjające i hamujące tego typu inicjatywy. (Infovide-Matrix)
Zaloguj się Logowanie