Konfekcjonowanie i pakowanie towaru: co to jest?

pakowanie produktów

© adobestock

Pakowanie oraz konfekcjonowanie produktów to czynności nieodmiennie związane ze sprzedażą i to zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych. W tradycyjnym znaczeniu konfekcjonowanie to dzielenie oraz pakowanie towaru na porcje. W przypadku sklepów internetowych termin ten obejmuje wszystkie czynności związane z przygotowaniem zamówionego przez klienta towaru do wysyłki.

Konfekcjonowanie krok po kroku

Proces konfekcjonowania w e-biznesie dzieli się na dwa etapy. Pierwszym jest picking, czyli odbiór towaru z miejsca składowania oraz dostarczenie go do miejsca, w którym będzie spakowany. Drugi etap to packing, czyli takie zapakowanie towaru, aby w bezpieczny sposób dotarł on do klienta. To tylko najprostszy podział, ponieważ w rzeczywistości proces konfekcjonowania składa się z różnego rodzaju podprocesów, do których zalicza się m.in.:

  • tworzenie kompletów z pojedynczych produktów;

  • dodawanie gratisów do produktów;

  • etykietowanie;

  • nanoszenie różnego rodzaju oznaczeń;

  • przycinanie materiałów, które sprzedawane są na metry.

Konfekcjonowanie obejmuje również czynności związane z pakowaniem ozdobnym, kiedy produkt ma być wysłany jako prezent. Wówczas konieczny jest wybór odpowiedniego pudełka i elementów ozdobnych. Trzeba także pamiętać, że do tego typu zamówień zwykle nie dołącza się dowodu zakupu.

Pakowanie – jakich błędów unikać?

Podstawowym błędem, którego w żadnym wypadku nie wolno popełniać, jest stosowanie opakowań produktowych w roli wysyłkowych, np. gdy etykieta przewozowa naklejana jest na karton fabryczny. Wówczas takie opakowanie ulega zniszczeniu, przez co emocjonalna wartość zakupu dla klienta jest obniżona. Co więcej, taki produkt nie może być później wykorzystany jako prezent. Ponadto opakowanie fabryczne zwykle nie jest tak wytrzymałe, aby przetrwać wszystkie przeładunki, jakie czekają paczkę w drodze do klienta.

Kolejny poważny błąd to foliowanie przesyłek za pomocą folii stretch, a następnie oklejanie ich taśmą. Jest to rozwiązanie coraz rzadziej stosowane, ponieważ zmieniły się wymagania firm kurierskich w zakresie wyglądu paczek. Obecnie muszą one mieć regularny, najlepiej prostopadłościenny kształt oraz matową powierzchnię, która nie będzie odbijać promieni skanerów, Jeśli jakaś paczka tych wymogów nie spełnia, to nakładane są dodatkowe opłaty za przesyłkę niestandardową – więcej na ten temat można przeczytać na stronie https://oexebusiness.com/konfekcjonowanie-i-pakowanie-produktow-jak-robic-to-lepiej-w-e-sklepie.

Pakowanie produktów upominkowych

Najwięcej kłopotów sprawia najczęściej procedura pakowania produktów upominkowych. Potencjalne towary upominkowe są zwykle zapakowane w kartonik oraz w fabryczny celofan. Warto taki produkt dodatkowo zawinąć w folię stretch, ponieważ dzięki temu celofan nie będzie się obcierał w trakcie przesyłki, a tym samym nie ulegnie zmatowieniu.

Jeszcze trudniejszą sprawą jest zapakowanie zamówionego produktu na prezent. Jeśli takie opakowanie ma się efektownie prezentować, to konieczne jest zwiększenie nakładu pracy oraz różnorodności zastosowanych materiałów. Pakowanie na prezent zawsze jest droższe niż pakowanie standardowe, dlatego trzeba to uwzględnić w kosztach wysyłki, aby klient miał tego świadomość.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj