© shutterstock
W Polsce już 28,2 mln osób ma dostęp do internetu i z niego korzysta. Tak wynika z badania Gemius z marca 2018 roku. Natomiast Główny Urząd Statystyczny w raporcie „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2018 roku” podaje, że 77,5 proc. osób korzysta z internetu w Polsce. Regularnie do sieci loguje się 74,8 proc. naszych rodaków.
Urząd Komunikacji Elektronicznej podaje wyniki badania konsumenckiego przeprowadzonego w listopadzie 2017 roku. Według niego 70,2 proc. Polaków korzysta z internetu stacjonarnego, 25,5 proc. z internetu mobilnego, a 49,8 proc. z internetu mobilnego w telefonie. Z analizy za rok 2017 wynika, że tylko 9 proc. Polaków używa szybkiego internetu światłowodowego. W Polsce dostępny jest m.in. stacjonarny internet światłowodowy w UPC.
Wiele osób, które korzystają na co dzień z sieci, przenosi się do niej również ze swoimi zakupami. Kupujemy w internecie coraz więcej i coraz częściej.
Trend zakupów przez internet wciąż pędzi ku górze i pojawiają się osoby, które są gotowe już za chwilę rozpocząć swoją przygodę z e-zakupami. Co ciekawe Polska, według raportu Statista Digital Market Outlook, uplasowała się w 2018 roku na 13. miejscu w zestawieniu najszybciej rosnących rynków e-commerce na świecie. Szacuje się, że zakupy online robi już około 15 mln Polaków, a ich liczba cały czas rośnie.
Jeszcze w 2015 roku wartość polskiego rynku e-commerce oceniano na zaledwie 30 mld zł. W roku bieżącym jego wartość ma wzrosnąć do 50 mld zł. Szacuje się ponadto, że w latach 2018-2022 wartość polskiego rynku zakupów internetowych zwiększy się o 6 mld dol. Dla porównania, według danych z Digital Market Outlook Statista, rynek globalny e-commerce osiągnął w 2017 roku wartość 1,5 bln dol. Całkowita jego wartość wzrosła w ciągu ostatnich 12 miesięcy o 16 proc. Łącznie w sklepach internetowych i na aukcjach online kupuje już 1,8 mld osób.
Głównym czynnikiem sprzyjającym rozwojowi rynku e-commerce i przekonującym świat do internetowych transakcji jest postępująca digitalizacja społeczeństwa globalnego. Konsumenci są też coraz bardziej dojrzali cyfrowo. Korzystają chętnie i często z mediów społecznościowych i ze smartfonów, za pośrednictwem których także mogą robić wygodnie zakupy z dowolnego miejsca na świecie, gdzie mają połączenie z internetem.
Na pytanie o to, co Polacy kupują w sieci – w sklepach internetowych czy na aukcjach – próbowała odpowiedzieć firma Gemius. Przeprowadziła ona badania mające na celu poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem w trybie online. W raporcie „E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-Commerce Polska” przygotowanym we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej wskazano między innymi najczęściej kupowane przez rodaków grupy produktów. Wśród nich znalazły się:
Polscy konsumenci kupują ubrania nie tylko w polskich, ale i zagranicznych e-sklepach. 32 proc. wszystkich zakupów w zagranicznych sklepach internetowych stanowią kosmetyki i perfumy, a 28 proc. książki i filmy.
To zupełnie inne wyniki niż te uzyskane przez Gemius przed rokiem. Warto powiedzieć, że w 2017 roku najpopularniejszymi produktami, które Polacy kupowali w zagranicznych e-sklepach, były:
Gemius zebrał też informacje o tym, jakie są plany zakupowe dotyczące produktów i usług w internecie. Z raportu wynikało, że 37 proc. kupujących w sieci deklaruje, że planuje zakupy związane z podróżami i rezerwacjami. 31 proc. e-konsumentów wskazało, że zamierza też kupić w najbliższej przyszłości w sieci książki, płyty i filmy oraz bilety do kina i teatru.
Zaloguj się Logowanie