Polacy to naród innowacyjny, a Polska jest krajem, w którym panują dogodne warunki do rozwoju innowacyjnych rozwiązań – tak wynika z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014”. Dla badanych innowacyjność oznacza przede wszystkim kreatywność i przedsiębiorczość. Za najważniejsze dziedziny, w których innowacyjność jest niezbędna, zdecydowana większość respondentów uznała bezpieczeństwo i zdrowie.
Z „Raportu 3M Innowacyjny Polak 2014” wynika, że co trzeci Polak uważa, że jest osobą innowacyjną. Tak postrzegają siebie głównie ludzie młodzi, z wyższym wykształceniem. Aż 66 proc. badanych twierdzi, że jesteśmy innowacyjni jako naród. Dla badanych innowacyjność to przede wszystkim kreatywność, oryginalność i przedsiębiorczość. Na dalszych miejscach badani wymienili pewność siebie, odwagę i dociekliwość. 75 proc. badanych przyznało, że produkty innowacyjne pomagają w codziennym życiu, a 81 proc. stwierdziło, że dzięki nim można oszczędzić czas.
– Polacy dostrzegają wartość innowacji w codziennym życiu i uważają, że innowacyjne są nie tylko rozwiązania technologiczne, informatyczne, lecz także te zwykłe, które spotykają na co dzień. Wymieniają takie produkty, jak folia odblaskowa, stetoskop elektroniczny, opatrunki pooperacyjne czy maski przeciwpyłowe. To potwierdza, że dla Polaków bardzo ważne jest bezpieczeństwo i ochrona zdrowia. W tych obszarach przykładają szczególną wagę do tego, żeby produkty były innowacyjne i żeby było ich jak najwięcej – mówi Ilona Gajewska z 3M Poland.
Za najważniejsze dziedziny życia, w których innowacje są niezbędne, Polacy uznają zdrowie i bezpieczeństwo. 88 proc. badanych uważa, że nowoczesne rozwiązania pozwalają na lepszą opiekę nad pacjentami. 85 proc. badanych zadeklarowało, że innowacje poprawiają ich poczucie bezpieczeństwa. Najważniejsze osiągnięcia w tym zakresie to – zdaniem badanych – m.in. pasy bezpieczeństwa.
– Polacy zwracają uwagę na innowacyjne produkty w codziennym życiu. Innowacje mają przede wszystkim ułatwiać życie i spowodować, że będzie ono bezpieczniejsze. Przeciętny Polak spotyka się z takimi innowacyjnymi produktami aż 17 razy w ciągu dnia, tylko często o tym nie wie – mówi Ilona Gajewska.
Ponad 50 proc. respondentów w „Raporcie 3M Innowacyjny Polak 2014” zwraca uwagę na to, że w Polsce panuje klimat sprzyjający rozwojowi innowacyjności. W opinii badanych najważniejszą rolę w rozwoju innowacyjności powinien pełnić sojusz władz publicznych ze światem nauki.
– Cytując profesora Czapińskiego, można powiedzieć, że w drodze od pomysłu indywidualnego do przemysłu i do sukcesu takich firm, jak na przykład 3M, bardzo ważne jest, żeby nie zapomnieć o współpracy i zaufaniu. Technologie i innowacje nie znają granic i tylko od nas zależy, jak je wykorzystamy i jak będziemy skutecznie współpracować – mówi Ilona Gajewska.
Zdaniem badanych największym problemem w Polsce jest brak funduszy. Ponad 60 proc. respondentów uznało to za czynnik hamujący rozwój innowacyjności, a także ograniczający możliwości korzystania z nowoczesnych zdobyczy techniki.
Zaloguj się Logowanie