 |
Ustawa z dnia 22 maja 2009 r. o funduszach promocji produktów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 97, poz. 799) jest odpowiedzią na postulaty branż. Reprezentanci branż wystąpili z wnioskiem do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi o podjęcie działań mających na celu stworzenie mechanizmu zapewniającego skuteczną promocję branżową, której celem byłby wzrost sprzedaży polskich produktów rolnych, a w konsekwencji zdobycie trwałych rynków zbytu,
|
poprawa jakości produkowanych wyrobów oraz integracja branżowa.
Ustawa tworzy 9 odrębnych funduszy:
- Fundusz Promocji Mleka,
- Fundusz Promocji Mięsa Wie przowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego,
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego,
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego,
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych,
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw,
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego,
- Fundusz Promocji Ryb.
Cele funduszy promocji
Głównym celem utworzenia funduszy promocji jest wspieranie marketingu, wzrostu spożycia i promocji produktów rolno-spożywczych. W ramach realizacji tego celu, ustawa wyznacza zakres działań, które mogą być finansowane ze środków finansowych funduszy. Są to
działania mające na celu informowanie o jakości i zaletach produktów oraz działania
mające na celu promocję spożycia poszczególnych produktów. Wspierany jest udział w wystawach i targach, prowadzenie badań rynkowych dotyczących poszczególnych produktów, wspieranie badań naukowych i prac rozwojowych mających na celu poprawę jakości produktów oraz prowadzących do wzrostu ich spożycia. Ponadto, wspieranie
szkoleń producentów i przetwórców oraz wspieranie udziału krajowych organizacji
branżowych, w tym ich przedstawicieli, biorących udział w pracach specjalistycznych stałych i roboczych komitetów organizacji międzynarodowych lub będących członkami statutowych
organów tych organizacji, zajmujących się problemami rynku poszczególnych produktów.
Środki funduszy promocji mogą być przeznaczone również na sfinansowanie tzw. „wkładu
własnego” organizacji branżowych w realizację kampanii promocyjnych i informacyjnych
prowadzonych w ramach administrowanego przez ARR mechanizmu „Wsparcie działań promocyjnych i informacyjnych”, dzięki czemu będzie możliwe znaczące zwielokrotnienie
efektu działań promocyjnych.
Towary, od których naliczane są wpłaty na poszczególne fundusze promocji
W dniu 1 lipca 2009 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 25 czerwca 2009 r., w sprawie szczegółowego wykazu towarów, od których są naliczane wpłaty na fundusze promocji produktów rolnospożywczych (Dz. U. Nr 102, poz. 844).
Określony w załączniku do rozporządzenia wykaz towarów, od których są naliczane,
pobierane, przekazywane i wpłacane wpłaty na fundusze promocji uszczegóławia niżej wymieniona lista towarów z podaniem odpowiednich symboli PKWiU.{mospagebreak}Podmioty obowiązane do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na fundusze promocji
Do naliczania, pobierania i przekazywania wpłat na:
- Fundusz Promocji Mleka obowiązane są podmioty skupujące mleko;
- Fundusz Promocji Mięsa Wieprzowego obowiązani są przedsiębiorcy:
- prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju świń;
- będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych świń;
- Fundusz Promocji Mięsa Wołowego obowiązani są przedsiębiorcy:
– prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju bydła lub cieląt;
– będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywego bydła lub cieląt;
- Fundusz Promocji Mięsa Końskiego obowiązani są przedsiębiorcy:
– prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju koni;
– będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych koni;
- Fundusz Promocji Mięsa Owczego obowiązani są przedsiębiorcy:
– prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju jagniąt lub owiec;
– będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywych jagniąt lub owiec;
- Fundusz Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych obowiązani są przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie przetwórstwa na cele konsumpcyjne zbóż;
- Fundusz Promocji Owoców i Warzyw obowiązani są przedsiębiorcy będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy:
– skupują owoce lub warzywa od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt. 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku o towarów i usług;
– wytwarzają owoce i warzywa;
- Fundusz Promocji Mięsa Drobiowego obowiązani są przedsiębiorcy:
– prowadzący działalność gospodarczą w zakresie uboju drobiu;
– będący podatnikami podatku od towarów i usług, którzy prowadzą działalność gospodarczą w zakresie wywozu poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej żywego drobiu;
- Fundusz Promocji Ryb obowiązani są przedsiębiorcy będący podatnikami podatku
od towarów i usług, którzy:
– skupują ryby od podmiotów, o których mowa w art. 2 pkt. 19 ustawy z dnia 11 marca
2004 r. o podatku o towarów i usług;
– prowadzą działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych i morskich;
– prowadzą działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb.
Przedsiębiorcy, każdorazowo naliczają i pobierają wpłaty na poszczególne fundusze promocji od dostawców, którzy zbywają towary na ich rzecz. Wysokość wpłat wynosi 0,001 zł od każdego skupionego kilograma mleka lub 0,1% wartości netto pozostałych skupowanych towarów i jest naliczana na podstawie faktur, nie później niż w terminie 14 dni od dnia ich wystawienia.{mospagebreak}Następnie, wszystkie wpłaty zgromadzone w ciągu kwartału są jednorazowo przekazywane na rachunek bankowy poszczególnych Funduszy Promocji, prowadzony przez Agencję Rynku Rolnego, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po danym kwartale. Wraz z przelewem przedsiębiorca
składa zbiorczą deklarację, w której podaje m.in. kwoty naliczone i pobrane na rzecz danego funduszu.
W przypadku Funduszu Promocji Mleka, wysokość wpłat jest ustalana w drodze decyzji przez Prezesa Agencji Rynku Rolnego. Podmioty skupujące mleko są obowiązane do wpłat, za okresy kwartalne, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji ustalającej wysokość wpłat. Natomiast w przypadku:
- producentów owoców i warzyw,
- przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie połowu ryb w wodach śródlądowych i morskich,
- przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie chowu lub hodowli ryb będących podatnikami podatku od towarów i usług, naliczenie i przekazanie kwoty wpłaty na fundusz następuje na podstawie faktur za zbyte przez nich towary.
Komisje Zarządzające Środkami funduszy promocji zarządzają wyłącznie przedstawiciele organizacji
branżowych reprezentujący producentów rolnych oraz przetwórców działających w danym sektorze, którzy tworzą odrębne dla każdego funduszu komisje zarządzające. To komisje zarządzające decydują o przeznaczeniu dostępnych środków.
W dniu 25 września 2009 r., weszło w życie rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 18 września 2009 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków komisji zarządzających funduszy promocji produktów rolno-spożywczych oraz sposobu ich wyboru (Dz. U. Nr 159, poz. 1259). Rozporządzenie stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 11 ust. 10 ustawy i określa procedurę wyboru członków komisji zarządzających, która zapewnia reprezentatywność tych komisji oraz powołanie do ich składu osób posiadających doświadczenie w zakresie niezbędnym do realizacji celów określonych w ustawie. Na podstawie ww. rozporządzenia Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi powołał członków komisji zarządzających. Kadencja członków komisji zarządzających trwa cztery lata, licząc od dnia ich powołania. W ich skład wchodzą przedstawiciele poszczególnych branż (po 4 przedstawicieli producentów i przetwórców oraz po 1 przedstawicielu izb rolniczych).
Komisje zostały powołane do zarządzania poszczególnymi funduszami promocji, a w za sadach gospodarowania oraz corocznym planie finansowym danego funduszu promocji, określają
zadania mieszczące się w zakresie celów i działań określonych w ustawie.
W dniu 30 listopada 2009 roku odbyło się I posiedzenie komisji zarządzających, na którym uchwalono regulaminy poszczególnych komisji zarządzających, zasady gospodarowania środkami finansowymi funduszy oraz plany finansowe na 2010 rok.
W ciągu I kwartału funkcjonowania funduszy promocji, na rachunkach poszczególnych funduszy, zgromadzono łącznie około 11 500 000 złotych. Projektowane rozporządzenia Obecnie w MRiRW trwają intensywne prace nad dwoma pozostałymi rozporządzeniami Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
- projekt rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania wsparcia finansowego z funduszy promocji produktów rolno-spożywczych, który określa ścieżkę udzielania wsparcia na realizację zadania. Przewiduje się, że wsparcie będzie można uzyskać w formie refundacji kosztów bezpośrednio związanych z realizacją zadania, zwanych kosztami kwalifikowanymi, określonymi w załączniku do ww. projektu lub w formie zaliczki w wysokości do 40% kwoty wsparcia określonej w decyzji o udzieleniu wsparcia na działanie;
- projekt rozporządzenia w sprawie rodzajów kosztów związanych z realizacją przez Agencję Rynku Rolnego zadań, pokrywanych ze środków funduszy promocji oraz sposób i warunki przekazywania i rozliczania tych środków.
Projekt rozporządzenia przewiduje rodzaje kosztów oraz sposób ich rozliczania, wynikających z realizacji przez ARR zadań związanych z obsługą prawną oraz techniczno-biurową funduszy
promocji i komisji zarządzających. Termin wejścia w życie powyższych aktów prawnych przewiduje się na I kwartał 2010 r.
/ www.minrol.gov.pl
Zaloguj się Logowanie