1 mln euro na dokumentację modernizacji podlaskiego fragmentu Rail Baltica

1 mln euro będzie kosztowało przygotowanie całej dokumentacji technicznej do modernizacji podlaskiego fragmentu międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica: Białystok-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą – poinformował w czwartek PAP rzecznik prasowy PKP PLK Krzysztof Łańcucki.

 

PKP PLK zawarło w środę w Warszawie umowę na tę dokumentację z wykonawcą – niemieckim konsorcjum Poyry Infra GmbH z siedzibą w Lorach. Umowa ma być zrealizowana w ciągu dwóch najbliższych lat – dodał rzecznik. 80 proc. pieniędzy na tę dokumentację pochodzi z UE z funduszu spójności.
 
W ramach umowy mają być m.in. rozważone dwa warianty przebiegu trasy na tym odcinku: czy będzie ona biegła przez Sokółkę i Augustów, czy trasą dłuższą o 33 km przez Ełk i Olecko w województwie warmińsko-mazurskim. Ma być także wykonany wstępny projekt z analizą kosztów, studium wykonalności, a nawet wniosek o dofinansowanie dokumentacji projektowych i robót budowlanych – poinformował Łańcucki.
 
Rzecznik PKP PLK podkreślił, że w obu rozważanych wariantach trasa będzie przebiegać przez tereny chronione. Dodał, że przy przebiegu przez Ełk takich terenów jest mniej, ale trasa byłaby dłuższa. "Trzeba będzie rozważyć wszystkie za i przeciw" – powiedział i dodał, że również samorządy lokalne będą wypowiadać się na ten temat, bo wiadomo, że nowoczesna kolej to rozwój, w tym rozwój turystyki.
 
PKP PLK zawarło też umowę z poznańską firmą Eko-Log spółka z o.o., która ma przygotować szczegółowy raport oddziaływania na środowisko modernizacji linii na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica państwa. Wartość umowy to 100 tys. euro.
 
Cała dokumentacja będzie przygotowana do 2013 roku. Tymczasem być może już w 2009 roku – ruszy modernizacja Rail Baltica na odcinku od Warszawy (między Rembertowem a Zielonką) do stacji Sadowne za Tłuszczem. Prace mają kosztować 2,3 mld zł. 85 proc. tej kwoty stanowić będą środki z UE z programu Infrastruktura i Środowisko – poinformował Łańcucki. Modernizacja odcinka Białystok-Suwałki- Trakiszki-granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.
 
Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok Augustów- Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.
 
Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. (PAP) kow/ krf/ jbr/

Zaloguj się Logowanie

Komentuj