Czy można zmierzyć kapitał intelektualny firmy?

Precyzyjna wycena tego, co niematerialne, wydaje się niemożliwa. Jednak badania dowodzą, że można znaleźć naukowe narzędzia takiego pomiaru. Ciekawą propozycję opublikowała dr Magdalena Wójcik-Jurkiewicz z Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

 

"Kapitał intelektualny w bardzo istotny sposób wpływa na wartość spółek i coraz częściej jest postrzegany jako niezmiernie ważny czynnik wzrostu zarówno w skali makro jak i mikroekonomicznej" – uważa badaczka. Dlatego, jak ocenia, na równi z identyfikacją jego składników ważna jest wycena kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa i jego prezentacja w raportach finansowych.
 
Głównym celem pracy doktorskiej Magdaleny Wójcik-Jurkiewicz było zidentyfikowanie – z punktu widzenia rachunkowości – kapitału intelektualnego oraz jego wpływu na wartość przedsiębiorstwa. W praktyce autorka chciała podjąć próbę zmierzenia kapitału intelektualnego. Stało się to możliwe dzięki nowatorskiej metodzie pomiarowej. Badaczka zbudowała bowiem indeks pomiaru kapitału intelektualnego opartego na analitycznej funkcji produkcji. Jak podkreśla, jest to podejście odmienne od koncepcji pomiaru kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa dotychczas prezentowanych w literaturze przedmiotu.
 
Ze względu na nowatorskie podejście do tematu, praca brała udział w konkursie "Nowe trendy" na najlepsze doktoraty z zakresu nauk ekonomicznych i zarządzania organizowanym przez Fundację Promocji i Akredytacji Kierunków Ekonomicznych.
 
Zdaniem dr Wójcik-Jurkiewicz, kategoria kapitału intelektualnego mieści się w zakresie pojęciowym kapitału i zależy od tempa wypracowania zysku oraz przepływów pieniężnych przez przedsiębiorstwo. Ów kapitał intelektualny jest istotnym elementem tworzącym wartość przedsiębiorstwa. W warunkach wolnej gospodarki rynkowej stanowi on wartość mierzalną.
 

Zaloguj się Logowanie

Komentuj