Polacy wiodą prym wśród europejskich socjologów wsi

Unijny grant w wysokości 400 tys. euro otrzymał Zakład Socjologii Obszarów Rustykalnych Instytutu Socjologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu na program utworzenia europejskich studiów magisterskich z zakresu animacji rozwoju terenów wiejskich. UMK stoi na czele międzynarodowego konsorcjum, które dotację wygrało w konkursie EMRA (European Masters for Rural Animateurs), ogłoszonym przez Komisję Europejską.

 

KE ogłosiła konkurs w ramach programu Erasmus. Ze 178 startujących konsorcjów dotacje otrzymało 41. UMK jest liderem jednego ze zwycięskich konsorcjów, w skład którego wchodzą placówki akademickie z całej Europy, m.in. Instytut Studiów Regionalnych Węgierskiej Akademii Nauk z Gyor, Uniwersytet Helsiński (Finlandia), Uniwersytet w Valencii (Hiszpania), Uniwersytet Porto (Portugalia), Uniwersytet w Rostocku (Niemcy), Instytut Nauk Rolniczych Uniwersytetu Śródziemnomorskiego w Chanii (Grecja), Uniwersytet w Cluj-Napoca (Rumunia) oraz Europejskie Stowarzyszenie Euracademy z Aten (Grecja).
 
Konsorcjum pod kierunkiem Polaków przygotuje program studiów (ponad 10 kursów specjalistycznych), podręcznik dla studentów i platformę internetowa – gdyż część studiów odbywać się będzie w systemie kształcenia na odległość. Opracuje także proces certyfikacji i nostryfikacji. Ostatnim etapem będzie zgłoszenie gotowości uruchomienia studiów.
 
"Na wsiach ważne rzeczy robią entuzjaści, jednak wieś – w Polsce i w całej Unii Europejskiej – potrzebuje profesjonalistów" – mówi dr Wojciech Knieć, który wraz z prof. Andrzejem Kaletą będzie koordynował pilotażowy program.
 
Socjologowie wsi z UMK przygotowali i złożyli wiosną wniosek do Brukseli. Komisja Europejska zatwierdziła projekt międzynarodowych studiów magisterskich uzupełniających (dwuletnich).
 
"Obecnie w Unii Europejskiej stawia się na kierunki przyrodnicze, inżynierskie, biotechnologie. Tymczasem nasz kierunek jest humanistyczny. Mimo to Komisja przychyla się do naszego pomysłu, bo uważa, że w najbliższych latach będzie potrzeba specjalistów z zakresu odnowy wsi, rozwoju obszarów wiejskich" – tłumaczy dr Knieć.
 
Jak wyjaśnia, animatorzy życia lokalnego będą działali przede wszystkim w organizacjach pozarządowych i samorządach, ośrodkach kultury. Zajmą się obsługa projektów unijnych, na przykład inwestycji w budowę świetlic, ale też działaniami "miękkimi" – na rzecz integrowania się mieszkańców, zawiązywania więzi międzyludzkich.
 
"Takich ludzi nie mamy w tej chwili na wsi – jak się okazuje nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Nie ma specjalistów z podłożem socjologicznym, którzy rozumieliby zmiany, które zachodzą na wsi i jednocześnie działali na rzecz wsi. Rzeczywistość społeczna jest taka, że na początku wystarczają ludzie, którzy mają zapał, ale z czasem wszystko zaczyna się biurokratyzować, komplikować i potrzebne jest specjalistyczne wykształcenie, które umożliwia uporanie się z tymi trudnościami" – mówi dr Knieć.
 
Z badań toruńskich socjologów wynika, że pomysł na kształcenie animatorów rozwoju wsi odpowiada na potrzeby deklarowane przez osoby, które na wsiach działają. Ich praca nie jest doceniania, ponieważ nie legitymują się formalnym wykształceniem związanym z wykonywaną pracą.
 
Ukłonem w kierunku potencjalnych studentów jest założenie, że część zajęć będzie prowadzona w systemie kształcenia na odległość. Dzięki temu naukę na nowym kierunku studiów będą mogły podjąć osoby mieszkające na wsiach, które nie mają czasu i możliwości dojechania do miasta.
 
Socjolog animator rozwoju obszarów wiejskich otrzyma dyplom międzynarodowy ważny w całej Unii Europejskiej. Dyplomy wydane przez UMK w Toruniu będą nostryfikowane przez inne uniwersytety zaangażowane w projekt. Projekt EMRA potrwa od października 2009 r. do listopada 2011 r.
 

Zaloguj się Logowanie

Komentuj