KIG promuje współpracę nauki z przemysłem

W drugiej połowie roku rozpoczną się bezpłatne ogólnopolskie prezentacje poświęcone korzyściom wynikającym z ochrony własności intelektualnej. Spotkania zorganizuje Krajowa Izba Gospodarcza. Mogą w nich wziąć udział utworzone przez naukowców firmy odpryskowe (spinn-off), innowacyjne przedsiębiorstwa doświadczone we współpracy z sektorem badawczym, a także te podmioty gospodarcze, które chcą

rozwijać się poprzez innowacje i są zainteresowane technologiami powstającymi na uczelniach. Na razie eksperci KIG opracowują studia przypadków.

Własność intelektualna, jak wynika z definicji Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, odnosi się do tworów umysłu: wynalazków, utworów literackich i artystycznych oraz symboli, nazw, grafiki i wzorów stosowanych w handlu. Dzieli się na dwie kategorie. Pierwszą jest własność przemysłowa, która obejmuje wynalazki (patenty), znaki towarowe, wzory przemysłowe, oznaczenia geograficzne i źródła. Drugą kategorią są prawa autorskie do dzieł literackich i artystycznych.

 
"W ramach projektu zatytułowanego ‘Strategie zarządzania międzynarodowego oparte na własności intelektualnej. Promocja korzyści z ochrony własności intelektualnej w polskich przedsiębiorstwach’ przygotowujemy studia przypadków firm, które odniosły sukces wykorzystując własność intelektualną. Będzie to 8 firm polskich i 4 międzynarodowe, które wykorzystały patenty do budowania swoich strategii rozwoju. Obejmują one technologie medyczne, związane z ochrona środowiska, elektroniką, wytwarzaniem szkła – reprezentują więc szeroki wachlarz branż" – mówi Mieczysław Bąk z KIG.
 
Jak dodaje, w dużej części firm były to technologie, które powstały w oparciu o współpracę z jednostkami badawczymi – np. z akademią medyczną czy politechniką.
 
"Często mieliśmy do czynienia z taką sytuacją, że kierownictwo tych firm często brało udział w projektach badawczych, potem zdecydowało się na założenie firmy i na wykorzystanie tej technologii. To, że firmy wykorzystują technologie wypracowane na uczelniach jest dodatkowym atutem tych case’ów (studium przypadku – PAP), pokazuje bowiem, że korzyści odnosi się nie tylko z ochrony własności intelektualnej, ale również z wykorzystywania wiedzy, która powstaje na uczelniach" – podkreśla Bąk.{mospagebreak}Eksperci KIG kierują swoje zaproszenia do firm innowacyjnych, posiadających zasoby własności intelektualnej, które warto chronić, ewentualnie mogą takie zasoby wypracować – (między innymi do firm odpryskowych, typu spin-off, powstających w wyniku współpracy z uczelnią), które działają w obszarze nowych technologii i były nagradzane za swoje osiągnięcia.
 
Mieczysław Bąk zaznacza, że spotkania będą miały charakter otwarty, zatem udział w nich mogą wziąć wszyscy zainteresowani. Program obejmuje organizację spotkań w dużych aglomeracjach Polski, m.in. w Trójmieście, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu i Lublinie. Informacje o terminach spotkań, a także materiały do prezentacji zostaną udostępnione szerokiemu gronu czytelników serwisu internetowego KIG: www.kig.pl
 
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
 
Jak wyjaśnia KIG, na gruncie polskiego prawa pod pojęciem własności intelektualnej należy rozumieć prawa związane z działalnością intelektualną w dziedzinie literackiej, artystycznej, naukowej i przemysłowej. Obejmują one prawo własności przemysłowej w zakresie wynalazków, wzorów użytkowych i wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i topografii układów scalonych; prawo autorskie i prawa pokrewne oraz prawa do baz danych.
 
"Polscy przedsiębiorcy przywiązują zbyt małą uwagę do ochrony własności intelektualnej. Brakuje im wiedzy, jak wykorzystać znaki towarowe, wzory przemysłowe i patenty w budowaniu strategii rozwojowej firmy. Z drugiej strony – nie dostrzegają zagrożeń wynikających z braku ochrony. Właściciele małych i średnich firm są zajęci bieżącymi problemami i nie mają czasu sami pogłębiać wiedzy – szczególnie w dobie kryzysu, który zmusza ich do walki o przetrwanie" – obserwuje Marek Kłoczko, sekretarz generalny KIG.
 
W jego opinii, popularyzacja wiedzy wśród przedsiębiorców to duże wyzwanie. Praktyka pokazuje, że menedżerowie chętnie korzystają ze szkoleń, które formułowane są w sposób inspirujący i ciekawy, zdecydowanie liczniej uczestniczą w spotkaniach z osobami dla siebie wiarygodnymi – praktykami i ekspertami, niż z teoretykami prawa i ekonomii. (KOL, PAP – Nauka w Polsce, agt/bsz)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj