Czy własność intelektualna może być kluczem do konkurencyjnej gospodarki? To temat do rozważań dla autorów innowacji i wynalazków, przedsiębiorców, pracodawców, inwestorów i finansistów. Naukowcy nie mają wątpliwości, że tak właśnie jest. Sześć największych państwowych szkół wyższych w Polsce wraz z partnerami wspólnie opracowuje program studiów magisterskich dotyczących własności intelektualnej.
"Kiedyś nie artykułowało się potrzeby zarządzania własnością intelektualną. Teraz, gdy mówimy o transferze wiedzy i technologii do gospodarki widzimy, jak ważny jest to element rozwoju kraju. Dlatego od wielu miesięcy trwają prace nad uruchomieniem w Polsce nowatorskiego w skali europejskiej kierunku studiów II stopnia – zarządzanie własnością intelektualną" – powiedział PAP prof. Tadeusz Kulik, prorektor ds. nauki. Politechniki Warszawskiej. Uczelnia jest koordynatorem konsorcjum, w którym znalazło się jeszcze pięć szkół wyższych: Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego, Szkoła Główna Handlowa, Uniwersytet Jagielloński, Uniwersytet Medyczny w Łodzi i Uniwersytet Warszawski.
Jak wyjaśnił prof. Kulik, jest to projekt ogólnopolski, a oferta edukacyjna jest kierowana do studentów wszystkich uczelni. Na razie przygotowywana jest specjalność "Zarządzanie własnością intelektualną" na takich kierunkach jak, np. zarządzanie, ekonomia, inżynieria produkcji, prawo itp. Docelowo, po zatwierdzeniu programu przez Państwową Komisję Akredytacyjną, planuje się utworzenie w tym zakresie nowego kierunku studiów i uruchomienie cztero semestralnych studiów magisterskich.
Partnerzy konsorcjum to: Szkoła Główna Handlowa (moduł ekonomiczny, kierownik – prof. Marzenna Weresa), Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego (moduł prawniczy: prawo IP, prawo Internetu, mediów elektronicznych, technologii – prof. Krystyna Szczepanowska-Kozłowska), Uniwersytet Jagielloński (moduł zarządzania i marketingu, komunikacji i negocjacji – prof. Ewa Okoń-Horodyńska), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego (moduł rolniczy: żywienie, rolnictwo, leśnictwo, sadownictwo, ogrodnictwo, hodowla, weterynaria – prof. Irena Ozimek), Uniwersytet Medyczny w Łodzi (moduł medyczny: medycyna, farmacja, genetyka, biotechnologia, nauki pokrewne, prof. Tadeusz Pietrucha), Centrum Transferu Technologii Politechniki Warszawskiej (moduł politechniczny: mechanika, chemia, architektura, inżynieria, budownictwo, energetyka, elektryczność, elektronika, technologie informacyjne i komunikacyjne, nanotechnologie), tu też włączyła się Szkoła Biznesu PW, działaniami modułu inwestycyjnego kieruje dr Daria Gołębiewska- Tataj, jedyna przedstawicielka Polski w Radzie Zarządzającej Europejskiego Instytutu Innowacji i Technologii (EIT). Naczelna Organizacja Techniczna przygotowuje moduł dedykowany wynalazcom i autorom technologii, a Konfederacja Pracodawców Polskich – moduł poświęcony relacjom rynkowym w zakresie własności intelektualnej pomiędzy pracodawcami i pracobiorcami oraz światem akademickim a inwestorami i gospodarką.
W tworzeniu standardów wspierają polskich naukowców uniwersytety przodujące w rankingach i czołowi naukowcy z Europy i USA, którzy od lat zajmują się komercjalizacją wiedzy. Podczas międzynarodowych konferencji pokazują, jak należy uczyć profesjonalnie zarządzania IP. Polskie uczelnie muszą jednak wypracować, w drodze debaty, własne drogi i takie wzorce, które będą przystawały do polskich realiów.
Na początku tygodnia (11 i 12 maja) w podwarszawskim Konstancinie przyjmowano syllabusy studiów magisterskich – poinformował Bogusław Węgliński z PW, kierownik projektu "Wypracowanie standardów zarządzania prawami własności intelektualnej – IP Management" w ramach Programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "Kreator Innowacyjności – wsparcie przedsiębiorczości akademickiej".
Jak tłumaczy Węgliński, spotkania syllabusowe z reguły są dwudniowe, ponieważ partnerzy przedstawiają swoje projekty, które mogą być krytykowane. Następnie nanoszą zasugerowane i zaakceptowane poprawki, a następnego dnia następuje sprzężenie zwrotne czyli prezentacja poprawionych fragmentów.
"Komitet sterujący projektem +zarządzanie prawami własności intelektualnej+ czuwa nad tym, żeby wszyscy członkowie konsorcjum opracowywali swoje fragmenty programu studiów w sposób ustandaryzowany, przygotowywali spójne i komplementarne działki, jednocześnie nie dublując swojej pracy. Chodzi o to, żeby klocki pasowały do jednej układanki" – podsumowuje prof. Kulik. (KOL, PAP – Nauka w Polsce, agt)
Zaloguj się Logowanie