Pomoc dla Gdyńskiej Stoczni niezgodna z unijnymi zasadami

Komisja Europejska wszczęła formalne postępowania w sprawie wsparcia ze środków publicznych dwóch nabywców majątku likwidowanej stoczni w Gdyni. Ewentualna pomoc przyznana nabywcom zostanie zbadana w świetle unijnych zasad pomocy państwa.

- Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, że nabywcy majątku stoczni pragną kontynuować w Gdyni działalność w zakresie budownictwa okrętowego. Niemniej jednak w sposób wyraźny określiliśmy, że niedopuszczalna jest nowa pomoc ze strony państwa. Wszczynamy formalne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia, czy określeni kupujący otrzymali pomoc ze środków publicznych na warunkach korzystniejszych niż warunki rynkowe. Zarówno Polska, jak i inne zainteresowane podmioty będą miały możliwość przedstawienia swoich uwag i zweryfikowania stanu rzeczy wspólnie z Komisją Europejską – powiedział Joaquín Almunia, wiceprzewodniczący Komisji odpowiedzialny za politykę konkurencji.

W listopadzie 2008 r. Komisja Europejska ustaliła, że pomoc państwa przyznana spółce Stocznia Gdynia S.A. (dalej: stocznia w Gdyni), której większościowym akcjonariuszem był skarb państwa, stanowiła naruszenie unijnych zasad pomocy państwa i podlega zwrotowi. Władze polskie zobowiązały się do sprzedaży majątku stoczni w Gdyni w drodze otwartych, przejrzystych, niedyskryminujących i bezwarunkowych przetargów, a następnie do jej likwidacji. Komisja jasno zaznaczyła, że państwo nie może przyznać dodatkowej pomocy i że majątek należy sprzedać na warunkach rynkowych.

Nowo wszczęte postępowania wyjaśniające dotyczą pomocy finansowej udzielonej przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP) na rzecz dwóch polskich stoczni, które kupiły majątek stoczni w Gdyni. Po zakończeniu drugiej tury przetargu Stocznia Remontowa Nauta S.A. („Nauta”) zakupiła trzy pakiety aktywów stoczni w Gdyni. W celu umożliwienia sfinansowania transakcji kupna przez Nautę, ARP nabyła obligacje wyemitowane przez tę spółkę. Spółka Nauta powinna spłacić obligacje objęte przez ARP z wpływów uzyskanych ze sprzedaży użytkowanych przez nią terenów. Nie sprzedała ich jednak jak dotąd, w związku z czym nie może spłacić obligacji objętych przez ARP. Komisja uważa, że w tym przypadku może być mowa o dwóch środkach pomocy na rzecz spółki Nauta: pierwszy z nich polega na pomocy udzielonej przez ARP w związku z obligacjami wyemitowanymi przez Nautę, drugi zaś dotyczy przedłużenia okresu spłacenia zobowiązań z tytułu owych obligacji. ARP udzieliła również pożyczki spółce CRIST S.A., finansując tym samym zakup suchego doku w ramach trzeciej tury przetargu.

Komisja ma wątpliwości, czy inwestor rynkowy zapewniłby środki finansowe spółkom Nauta i CRIST na takich samych warunkach jak te, na jakich zagwarantowała je ARP. W związku z tym wszczęła formalne postępowanie wyjaśniające, co umożliwi Polsce oraz innym zainteresowanym podmiotom przedstawienie uwag i wyjaśnienie wszelkich kwestii.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj