Ograniczenie dokuczliwości hałasu wytwarzanego przez pojazdy

Komisja Europejska przedstawiła wniosek, mający na celu ograniczenie dokuczliwości hałasu wytwarzanego przez pojazdy. Wniosek pozwoli znacznie ograniczyć poziom hałasu w naszym otoczeniu, a co za tym idzie – liczbę osób narażonych na hałas.

W przypadku samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów i autokarów dopuszczalne wartości hałasu byłyby obniżane w dwóch etapach, za każdym razem o 2 dB(A). W przypadku samochodów ciężarowych poziom redukcji wyniósłby 1 dB(A) w pierwszym etapie i 2 dB(A) w drugim etapie. Pierwszy etap zacząłby obowiązywać dwa lata po opublikowaniu tekstu (po jego zatwierdzeniu przez Parlament Europejski i państwa członkowskie), zaś drugi – po kolejnych trzech latach. Łącznie środki te umożliwią ograniczenie dokuczliwości hałasu wytwarzanego przez pojazdy o około 25%. Ponadto Komisja zamierza wprowadzić nowe, bardziej wiarygodne metody pomiaru emisji hałasu. Co więcej, proponuje się, aby pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe z napędem elektrycznym były opcjonalnie wyposażone w generatory dźwięku, które uczynią te pojazdy bezpieczniejszymi. Chociaż natężenie ruchu stale wzrasta, dopuszczalne poziomy emisji hałasu nie zmieniły się od 1996 r.

Z wniosków Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że hałas związany z ruchem drogowym może rocznie kosztować Europę Zachodnią utratę 1 miliona lat życia w zdrowiu. Z tego względu ograniczenie hałasu emitowanego przez ruch drogowy jest konieczne, aby poprawić zdrowie i jakość życia obywateli europejskich.

- Poziom emisji hałasu, związany z ruchem drogowym, na który narażeni są nasi obywatele, zostanie znacznie ograniczony. Wniosek ten spowoduje, że pojazdy silnikowe na naszych drogach będą cichsze, a nasze środowisko – zdrowsze. Sprawi on również, że międzynarodowe zasady będą bardziej jasne dla branży, co ułatwi producentom europejskim sprzedaż samochodów poza UE – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa Antonio Tajani.

Nowe dopuszczalne poziomy emisji hałasu mierzone przy użyciu nowej metody badania

Wniosek w sprawie ograniczenia hałasu wytwarzanego przez pojazdy dotyczy samochodów osobowych, lekkich pojazdów dostawczych, autobusów, autokarów oraz lekkich i ciężkich pojazdów ciężarowych. Zagwarantuje on, że poziomy hałasu emitowanego przez nowe pojazdy będą mierzone z wykorzystaniem nowej i bardziej miarodajnej metody badania.

W tym celu do wniosku włączone zostaną tzw. dodatkowe przepisy dotyczące emisji dźwięku (additional sound emission provisions). Są to wymagania o charakterze zapobiegawczym, które zagwarantują, że poziom dźwięku emitowanego przez pojazd w rzeczywistych warunkach jazdy nie będzie różnić się znacząco od wyniku badania przeprowadzonego do celów homologacji typu tego konkretnego pojazdu.

Pojazdy elektryczne i pojazdy hybrydowe z napędem elektrycznym

Wymagania dotyczące systemów emitujących sygnały dźwiękowe ostrzegające przed zbliżającym się pojazdem mają zapewnić stosowanie wyłącznie odpowiednich generatorów dźwięków, co pozwoli także na harmonizację stosowanej technologii. Decyzja o montażu takich urządzeń pozostanie w gestii producenta pojazdu. Działanie to zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego i niewątpliwie pomoże w zapobieganiu wypadkom drogowym.

Korzyści globalne

Obowiązywanie tych samych podstawowych zasad w całej UE ułatwia zakup, sprzedaż i używanie pojazdów w jakimkolwiek państwie członkowskim oraz zapewnia jednakowe standardy w zakresie zdrowia, bezpieczeństwa i ochrony środowiska w całej UE.

Wniosek Komisji sprawi, że obecne przepisy UE, które mają zastosowanie do emisji hałasu przez pojazdy, zostaną zaktualizowane i jeszcze bardziej dostosowane do uznanych na poziomie międzynarodowym norm ONZ. Ma to umożliwić poprawę dostępu europejskich producentów samochodów do rynku w państwach trzecich, które są Umawiającymi się Stronami Porozumienia EKG ONZ z 1958 r., a tym samym wpłynąć na wzrost konkurencyjności europejskiego przemysłu.

Wniosek Komisji Europejskiej zostanie następnie przedłożony pozostałym uczestnikom procesu legislacyjnego, tj. Parlamentowi Europejskiemu i Radzie.

Zaloguj się Logowanie

Komentuj