Komisja Europejska proponuje nowe ramy finansowania i zarządzania dla programów nawigacji satelitarnej Galileo i EGNOS na lata 2014-2020. KE chce przeznaczyć 7 mld euro na dokończenie europejskiej infrastruktury nawigacji satelitarnej i oraz zapewnienie, że wszystko będzie działać zgodnie z planem do 2020 roku.
System Galileo umożliwi użytkownikom dokładne określanie ich położenia w czasie i przestrzeni, podobnie jak GPS, ale z większą precyzją i niezawodnością. Komisja proponuje przeznaczyć 7 mld euro na zagwarantowanie ukończenia europejskiej infrastruktury nawigacji satelitarnej i zapewnienie eksploatacji systemów do roku 2020, obejmującej wykorzystanie infrastruktury kosmicznej i naziemnej, niezbędne działania związane z zasilaniem i zastępowaniem, procedury certyfikacji, a zwłaszcza świadczenie usług. We wniosku przypomina się również, że Unia pozostaje właścicielem systemów.
Zarządzanie eksploatacją programów należy zatem powierzyć Agencji Europejskiego GNSS, a zarządzanie ich wdrażaniem – Europejskiej Agencji Kosmicznej.
- W ramach programów Galileo i EGNOS (wzmocnienie sygnału GPS) wiele już osiągnięto. W oczekiwaniu na pomyślną przyszłość niezwykle ważne jest zachowanie stabilności finansowej tych programów przewodnich, umożliwiającej przemysłowi europejskiemu i obywatelom czerpanie z nich pełnych korzyści. Galileo i EGNOS mają znaczny wkład w konkurencyjność naszych przedsiębiorstw oraz innowacyjność kluczowych sektorów o dużym potencjale ekonomicznym. Zwiększenie naszego know-how w zakresie technologii nawigacji satelitarnej i oferowanych usług zapewni istotne wsparcie przemysłowi europejskiemu w obecnym trudnym okresie – powiedział wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej odpowiedzialny za przemysł i przedsiębiorstwa Antonio Tajani.
System nawigacyjny Galileo
System Galileo umożliwi użytkownikom dokładne określanie ich położenia w czasie i przestrzeni, podobnie jak GPS, ale z większą precyzją i niezawodnością. Galileo jest programem Unii Europejskiej obejmującym rozwój globalnego systemu nawigacji satelitarnej pod europejską kontrolą cywilną. Będzie on zgodny i, w przypadku niektórych usług, interoperacyjny z amerykańskim systemem GPS i rosyjskim systemem GLONASS, ale pozostanie od nich niezależny.
W 2014 r. Galileo będzie oferował trzy usługi: usługę otwartą (bezpłatną), usługę publiczną o regulowanym dostępie (zapewniającą funkcjonowanie w sytuacjach kryzysowych kluczowych usług, takich jak usługi policji i pogotowia ratunkowego) oraz usługę poszukiwawczo-ratowniczą (w sytuacjach nadzwyczajnych, takich jak poszukiwanie zaginionych na morzu marynarzy).
W dalszej kolejności uruchomiona zostanie m.in. usługa komercyjna oraz usługa bezpieczeństwa życia („Safety-of-Life”), które zapewnią większą dokładność poświadczonych danych i będą stosowane w sytuacji zagrożenia życia. Ostatnio w ramach programu Galileo dokonano wielkiego postępu wynosząc na orbitę, w dniu 21 października, pierwszych dwóch satelitów operacyjnych Galileo.
Wyniesienie dwóch kolejnych satelitów operacyjnych Galileo przewidziane jest na 2012 r. Sukces ten toruje drogę do świadczenia pierwszych usług programu Galileo w 2014 r.
Umowy przyznane na wdrażanie programu Galileo: Faza wdrażania rozpoczęła się w 2008 r., a prace podzielono na sześć części, które otwarto dla rynków zamówień publicznych. Pierwsze cztery części, tzn. wsparcie inżynieryjne, budowa satelitów, usługi wyniesienia na orbitę i eksploatacji – przydzielono w 2010 r. na kwotę około 1250 mln euro. Dwie ostatnie części, które dotyczą infrastruktury naziemnej, przydzielono w czerwcu 2011 r.
Europejski system wspomagania satelitarnego EGNOS: Od dnia 1 października 2009 r. Europejczycy korzystają już dzięki systemowi EGNOS z lepszego odbioru sygnałów GPS w Europie. EGNOS obejmuje trzech satelitów i ponad 40 stacji naziemnych wspomagając amerykański system GPS w zakresie zastosowań o znaczeniu krytycznym z punktu widzenia bezpieczeństwa w lotnictwie i żegludze.
Udostępnia on bez ograniczeń dane nawigacyjne w całej Europie dla wszystkich odbiorników GPS kompatybilnych z systemem EGNOS. Jego usługa bezpieczeństwa życia zwiększająca bezpieczeństwo lotnicze jest operacyjna od marca 2011 r.
Współpraca międzynarodowa: System UE jest zgodny z systemami Chin, Stanów Zjednoczonych, Rosji, Japonii i Indii, ale zgodność ta wymaga stałych dyskusji bilateralnych i w ramach ONZ. Norwegia uczestniczy w programie i współfinansuje go. Trwają również negocjacje ze Szwajcarią.
Zaloguj się Logowanie