Oskarowe emocje

Siedem filmów finansowanych z unijnego programu MEDIA otrzymało nominacje do Oskarów. Jeden z nich, Slumdog Millionaire, będzie konkurować w prestiżowych kategoriach „najlepszy film” i „najlepszy reżyser”. Zdaniem Komisarz Reding nominacje to wspaniała nagroda dla KE za promocję europejskiej kinematografii. Gala wręczenia nagród Akademi Filmowej odbędzie się już w najbliższą niedzielę.

Tegoroczne nominacje do Oscara są odzwierciedleniem różnorodności i bogactwa europejskiej kinematografii, stwierdziła Viviane Reding, komisarz UE ds. mediów. Jest to wspaniała nagroda za starania Komisji Europejskiej podejmowane na rzecz konkurencyjności europejskiego kina poprzez wspieranie filmów produkowanych lub koprodukowanych w Europie, ich dystrybucji za granicą i stosowania nowych technologii cyfrowych.
 
W tegorocznym konkursie Akademii Filmowej do Oscara nominowano siedem filmów finansowanych z unijnego programu wspierania kinematografii MEDIA. Wśród nich znalazły się: Der Baader Meinhof Komplex (Niemcy, Uli Edel), nagrodzony Złotą Palmą na festiwalu w Cannes w 2008 Entre les murs (Francja, Laurent Cantet), Waltz with Bashir (Izrael/Francja/Niemcy, Ari Folman), Happy Go Lucky (Wielka Brytania, Mike Leigh), The Duchess (Wielka Brytania/Francja/Włochy, Saul Dibb), Slumdog Millionaire (Wielka Brytania/USA, Danny Boyle) oraz nagrodzony już film dokumentalny Man on Wire (Wielka Brytania/USA, James Marsh) (streszczenia filmów w załączniku [650 KB] ).
 
Filmy te otrzymały znaczące wsparcie finansowe z unijnego programu MEDIA – w sumie ponad 3 milony euro. Najprawdopodobniej wspierana będzie również ich dystrybucja kinowa.
 
Z programu MEDIA finansowany był także ubiegłoroczny laureat Oscara w kategorii „najlepszy film obcojęzyczny”, zatytułowany „Fałszerze” (Die Fälscher) ( IP/08/298). W 2007 r. najlepszym filmem obcojęzycznym, który otrzymał prestiżową statuetkę, była niemiecka produkcja „Życie na podsłuchu” (Das Leben der Anderen), również finansowana z programu.
 
MEDIA odgrywa kluczową rolę we wspieraniu europejskiego przemysłu audiowizualnego. Wspomaga rozwój produkcji i dystrybucję tysięcy filmów, jak również działalność szkoleniową. Dotuje festiwale i projekty promocyjne w całej Europie. Co roku, na dziesięć filmów fabularnych produkowanych w Europie i rozpowszechnianych poza krajem ich realizacji, dziewięć filmów jest finansowanych właśnie z tego programu.
 
W latach 2007-2013 na potrzeby europejskiej kinematografii przeznaczono z budżetu programu MEDIA 2007 kwotę 755 mln euro ( IP/07/169). W styczniu tego roku Komisja przyjęła również program MEDIA MUNDUS ( IP/09/26), z którego w latach 2011-2013 na projekty przedstawiane przez twórców branży audiowizualnej w UE i krajach trzecich przeznaczy się dodatkowo fundusze w wysokości 15 mln euro. Programy MEDIA i MEDIA MUNDUS stawiają sobie za cel rozpowszechnianie i promowanie europejskich filmów poza krajami ich produkcji, zarówno w Europie (prawie 65 proc. całkowitego budżetu MEDIA), jak i na świecie.
 
Główne cele programu MEDIA to wzmocnienie konkurencyjności przemysłu audiowizualnego poprzez ułatwienie dostępu do finansowania i zwiększenie zakresu stosowania technologii cyfrowych, promowanie i poszanowanie europejskiej tożsamości kulturowej i dziedzictwa kulturowego oraz zwiększenie zasięgu dystrybucji europejskich dzieł audiowizualnych w innych krajach europejskich i na świecie. W 2008 r. w ramach programu MEDIA wsparcia udzielono ponad 1 800 projektom na łączną kwotę 107 mln euro. (UE w Polsce)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj