Więcej etatów w policji – likwidacja służb ochrony kolei

Według projektu ustawy o transporcie kolejowym przyjętym przez rząd 16 lutego 2010, likwidacji ma zostać poddana Służba Ochrony Kolei. Rządowa propozycja zakłada, że obowiązki pełnione przez Służbę ma przejąć Policja Kolejowa działająca na zasadach określonych w Ustawie o Policji. Jeżeli propozycja zostanie zaakceptowana, Policja przejmie obowiązki sokistów od 2012 roku.

Propozycja legislacyjna rządu związana jest z faktem restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, w konsekwencji której powstały 3 odrębne spółki, a działalność przewozowa kolei została rozgraniczona od zarządzania liniami kolejowymi. Za kwestie zarządzania odpowiedzialna jest teraz spółka PKL Polskie Linie Kolejowe. W skład jej weszła również Straż Ochrony Kolei utraciwszy jednocześnie status formacji państwowej. Ten właśnie fakt skutkuje w usunięciu z ustawy przepisów dotyczących funkcjonowania Służby Ochrony Kolei. W miejsce usuniętych przepisów wprowadzono te dotyczące Policji Kolejowej, która będzie odpowiedzialna za zapewnienie bezpieczeństwa i porządku na terenach kolejowych.

Ponadto, według rządu propozycja ustawy wydaje się racjonalna biorąc pod uwagę obowiązki pełniące przez sokistów. W przypadku, gdy zatrzymają oni osobę podejrzaną, zmuszeni są zawiadomić policję, która jest odpowiedzialna za dalsze działania. W przypadku, gdy wszystkie te zadania będą należeć do policji, nie będzie niedogodnych ograniczeń w postępowaniu funkcjonariuszy. Policja kolejowa będzie zatem korzystać z poszerzonych uprawnień i kompetencji. Skróci się również czas interwencji. Rząd twierdzi również, że zmiany w ustawie w dłuższej perspektywie obniżą koszty utrzymania odrębnych służb.

Konsekwencje

Propozycja likwidacji Służby Ochrony Kolei spotyka się z niezadowoleniem, zwłaszcza wśród samych zainteresowanych. Swój sprzeciw wyrazili małopolscy sokiści, którym rządowy pomysł się nie spodobał. Wynika to z obawy o utratę pracy, którą może stracić ponad 3,5 tysiąca funkcjonariuszy.

Z drugiej strony, projekt ustawy wiąże się z zwiększeniem etatów w Policji, co stanowi szansę na pracę dla obecnych pracowników Służby Ochrony Kolei. Mogą oni kontynuować swoją pracę w Policji Kolejowej o ile w ciągu 30 dni od dnia obowiązywania nowych przepisów, zadeklarują w oświadczeniu skierowanym do Głównego Komendanta Policji, że wyrażają chęć i zgodę na przejście do policji. Dotychczasowy czas pracy w Służbach Ochrony Kolei zostanie wliczony do stażu w Policji. Należy zaznaczyć jednak, że wliczone lata nie będą uprawniały do otrzymania policyjnej emerytury (do której uprawnieni są funkcjonariusze posiadający 15 lat służby w policji). Analogicznie, cywilni pracownicy Służby Ochrony Kolei staliby się pracownikami policji. Ponadto, funkcjonariusze pracujący w Policji Kolejowej uzyskają prawo do 100 – procentowej ulgi na przejazdy środkami publicznego transportu zbiorowego na podstawie biletu jednorazowego.{mospagebreak}W przypadku osób, które oświadczenia nie złożą, otrzymają wypowiedzenie w ramach tak zwanych zwolnień grupowych z powodu likwidacji zakładu pracy. Będą oni mieli jednak możliwość uzyskania innych kwalifikacji na przykład w zakresie ochrony mienia i osób, stać się zatem pracownikiem ochrony fizycznej pierwszego i drugiego stopnia na dogodnych zasadach.

Jednocześnie przechodząc do policji, funkcjonariusze Służb Ochrony Kolej będą zmuszenia do uzupełnia swoich kwalifikacji. Warunek ten jednak będzie obowiązywał wszystkich kolejowych policjantów bez względu na to czy służyli wcześniej jak sokiści. Poszerzenie umiejętności będzie wiązała się z odbyciem szkoleń i zdaniem egzaminów.

Funkcjonowanie Straży Ochrony Kolei

Aktualnie Straż Ochrony Kolei działa na zasadach określonych w ustawie o transporcie kolejowym z dnia 28 marca 2003. Według ustawy do zadań Straży należy egzekwowanie przestrzegania przepisów porządkowych, ochrona życia i zdrowia ludzi oraz mienia na terenie kolejowym, w pociągach i innych pojazdach kolejowych. W skład Straży Ochrony Kolei obecnie wchodzi około 3,5 tysiąca funkcjonariuszy. Jednostką organizacyjną SOK jest Komenda Główna Straży Ochrony Kolei, która jest zakładem spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA., będącą zarządcą krajowej sieci kolejowej. Do Komendy SOK zalicza się 8 Komend Regionalnych SOK, które działają na terenie administracyjnych województw. Komendom Regionalnym podlegają Rejony i Rejony Specjalistyczne SOK. W strukturze organizacyjnej Komendy Rejonowej SOK w Poznaniu znajduje się, funkcjonujący od ponad sześćdziesięciu lat, Ośrodek Szkolenia Zawodowego SOK oraz Hodowli i Tresury Psów Służbowych w Zbąszyniu. W skład Straży Ochrony Kolei wchodzą również grupy operacyjno-interwencyjne do zadań specjalnych. Funkcjonariusze będący członkami tych grup szkoleni są przez instruktorów z pododdziałów antyterrorystycznych Policji w zakresie sztuk walki, technik interwencyjnych i strzelania.

Struktura organizacyjna Straży Ochrony Kolei pokazuje, że likwidacja tych służb nie jest bezproblemowym przedsięwzięciem. Ponadto, projekt ustawy budzi szczególne kontrowersje, gdyż powstają wątpliwości czy wszyscy funkcjonariusze SOK otrzymają pracę w Policji Kolejowej. Z drugiej jednak strony, uzasadnienia rządu względem ich projektu są realnie umotywowane, podjęta decyzja zatem z pewnością spotka się z niezadowoleniem części społeczeństwa.


Zaloguj się Logowanie

Komentuj