Popularność „schetynówek” przerosła najśmielsze oczekiwania rządu. Zakładany pierwotnie plan rozbudowy i modernizacji 6 tys. km dróg gminnych i powiatowych zostanie przekroczony aż o 2 tys. km.
Minister spraw wewnętrznych przedłożył na wtorkowym posiedzeniu rządu dotychczasowe efekty wdrażania Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych.
Uruchomiony w październiku 2008 r. program zakładał modernizację lub rozbudowę ok. 6 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Z dotychczasowej realizacji programu wynika jednak, że plan zostanie przekroczony. Jeśli zostanie utrzymane dotychczasowe tempo prac to do końca 2011 r. zmodernizowanych lub wybudowanych zostanie ok. 8 tys. km dróg samorządowych – wynika z informacji przedstawionej przez MSWiA.
W okresie 2009-2010, samorządy każdego roku składały wnioski o dofinansowanie z budżetu państwa ok. 2 tys. projektów drogowych. Wnioskowały o przyznanie dofinansowania budżetowego (na modernizację i rozbudowę infrastruktury drogowej) w wysokości ponad 2 mld zł, czyli dwukrotnie więcej niż przewidywano w programie. Zakładano bowiem, że w każdym roku na realizację programu rząd i samorządy przeznaczą po ok. 1 mld zł (łącznie ok. 2 mld zł).
W 2011 r. gminy i powiaty wnioskowały o dotację budżetową w wysokości 2,4 mld zl. W 2009 r. dróg gminnych i powiatowych: przebudowano 1929 km, wybudowano 170 km i wyremontowano 646 km. Koszt tych inwestycji to 2.019.421 tys. zł, w tym dofinansowanie z budżetu państwa 959.958.tys. zł, wkład samorządu terytorialnego – 1.059.463 tys. zł.
W realizacji programu udział wzięło 1031 jednostek samorządu lokalnego (36 proc.). Umowy o udzielenie dotacji z budżetu państwa w 2010 r. przewidywały dofinansowanie przebudowy 1.998 km dróg gminnych i powiatowych, a także budowę 254 km i remont 684 km.
Wartość zadań, objętych umowami o udzielenie dotacji, wyniosła 2.039.912 tys. zł. Obok dotacji z budżetu państwa w wysokości 994.856.tys. zł, wkład samorządu terytorialnego to 1.045.056 tys. Ocena wykonania zadań realizowanych w 2010 r. będzie możliwa dopiero po przekazaniu przez wojewodów pełnych informacji na ten temat.
Program na rok 2011 r. został również zmodyfikowany, aby ułatwić gminom i powiatom dotkniętym powodzią dostęp do środków budżetowych na odbudowę infrastruktury drogowej, która ucierpiała w trakcie tego kataklizmu w 2010 r.
Według stanu na 17 grudnia 2010 r. zakwalifikowano 217 tzw. wniosków powodziowych o dotację budżetową (gminnych i powiatowych). Działania naprawcze mają dotyczyć 738 km dróg lokalnych dotkniętych powodzią. Wnioski powodziowe stanowiły 32 proc. wszystkich wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w 2011 r. MSWiA przewiduje, że oszczędności przetargowe pozwolą zwiększyć liczbę zadań realizowanych w 2011 r.
Zaloguj się Logowanie