W 2011 roku sektor MŚP przeżyje prawdziwy SZOK! Projekt pod tą nazwą już niebawem wprowadzi małych i średnich przedsiębiorców w świat nowoczesnych rozwiązań IT. Cena zakupu oprogramowania nie będzie już barierą w wykorzystaniu systemu elektronicznego zarządzania, a wszystko to dzięki stworzeniu przystępnych cenowo aplikacji na wynajem.
MSP zaSZOKowane
Usługa zostanie udostępniona przez Internet w ramach modelu SaaS (Oprogramowanie jako Usługa). Oznacza to, że firmy nie będą płacić za zakup sprzętu i oprogramowania – wystarczy, że zapłacą miesięczny abonament. Co więcej, usługa będzie na tyle elastyczna, że przedsiębiorca sam zdecyduje, które elementy przydadzą się do rozwoju jego firmy.
Proces wdrażanie projektu, realizowanego przez Krajową Izbę Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji w ramach „Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka POIG 2007 – 2013, działanie 5.2 Wspieranie instytucji otoczenia biznesu świadczących usługi proinnowacyjne oraz ich sieci o znaczeniu ponadregionalnym”, zmierza do punktu kulminacyjnego. Obudzi sektor MŚP do działania – tradycyjny zeszyt i ołówek pójdzie w odstawkę, gdy przedsiębiorcy przekonają się, jak pożytecznym narzędziem mogą stać się nowoczesne rozwiązania informatyczne. Przygotowania zbliżają się do końca i z efektów projektu przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać już w 2011 roku.
SZOK krok po kroku
Na początku był pomysł. – Zdawaliśmy sobie sprawę, że sektor małych i średnich przedsiębiorstw nie stać na inwestowanie w zakup kosztownych rozwiązań skrojonych specjalnie na potrzeby konkretnej firmy. Z drugiej strony, tańsze możliwości zapewniają dostęp jedynie do bardzo ogólnych programów, które nie są do końca efektywne – tłumaczy Bożena Skibicka. Prezes Stowarzyszenia Praktyków Zarządzania Wiedzą. – Stąd pomysł stworzenia sprofilowanej usługi, dostępnej przez Internet w ramach modelu SaaS – dodaje.
Dojście do efektów Programu SZOK rozplanowano na dwa etapy. Od 1 kwietnia do 31 grudnia 2009 roku skoncentrowano się na przygotowaniu teoretycznych podstaw do opracowania aplikacji, z uwzględnieniem specyfiki różnych typów firm oraz wielkość przedsiębiorstw (mikro, małe, średnie). W tym celu przeprowadzono badania ankietowe wśród 600 firm, a także dokonano przeglądu procesów i sposobów organizacji 16 wybranych przedsiębiorstw. Zebrano także najlepsze praktyki w organizacji i na podstawie wyników analiz stworzono prototypy modeli organizacyjnych firm MSP. W drugim etapie, który rozpoczął się 1 stycznia 2010 roku i właśnie zmierza ku końcowi, stworzono narzędzia informatyczne i rozpoczęto ich testowanie. Przed SZOK-iem kolejna ważna data – 1 lutego 2011 roku rozpocznie się udostępnianie aplikacji do szerokiego zastosowania.
Dla każdego własny SZOK
Aplikacje zostały tak obmyślone, by stworzyć optymalne modele organizacyjne dla czterech podstawowych grup przedsiębiorstw: handlowych, usługowych, produkcyjnych i wielofunkcyjnych. Będą one zapisane w standardzie, który umożliwi łatwe zintegrowanie ich z silnikami aplikacji informatycznych. – W ten sposób powstanie zarówno przydatne narzędzie, jak i przewodnik działania firmy, co ułatwi rozwój zwłaszcza firmom dopiero wkraczającym na rynek – wyjaśnia Stefan Kamiński, prezes Krajowej Izby Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji. – Zamiast spędzać czas na budowaniu podstaw funkcjonowania, wykorzystają go w innych, bardziej kreatywnych obszarach działalności – dodaje.
Ponieważ większość przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z ogromu możliwości, jakie daje elektroniczne zarządzanie, w drugim etapie wdrażania projektu pomysłodawcy prowadzić będą również działania edukacyjne. W planach są szkolenia e-learningowe. – SZOK oznacza zmiany, które raz wypróbowane, przekonają nawet największych sceptyków – jest przekonana Bożena Skibicka, Prezes Stowarzyszenia Praktyków Zarządzania Wiedzą.
Zaloguj się Logowanie