Może być trudniej o kredyt inwestycyjny dla samorządów

Niektóre przepisy projektowanej ustawy o finansach publicznych mogą poważnie utrudnić zadłużonym samorządom pozyskiwanie preferencyjnych kredytów inwestycyjnych – przypominają, po raz kolejny, eksperci z Krajowej Rady RIO.

 

KR RIO wniosła swoje zastrzeżenia do kolejnej wersji projektu ustawy o finansach publicznych i przepisów wprowadzających ustawę. Po raz drugi ekspertom Izby nie spodobały się przepisy określające warunki na jakich samorządy mogą zaciągać preferencyjne kredyty i pożyczki.
 
Chodzi o art. 84 i 85 projektowanej ustawy, które, zdaniem KR RIO, poważnie utrudnią samorządom pozyskiwanie preferencyjnych kredytów i pożyczek na realizację projektów współfinansowanych ze środków zagranicznych.
 
Kłopoty będą miały przede wszystkim biedniejsze samorządy, które planują przychody z kredytów i pożyczek i jednocześnie spłacają zobowiązania z lat ubiegłych.
 
Jak tłumaczy KR RIO gmina lub powiat ubiegająca się o preferencyjny kredyt inwestycyjny będzie zmuszona do zaciągnięcia komercyjnego kredytu na spłatę wcześniejszych zobowiązań.
 
„W przypadku planowania nadwyżki budżetu przepis art. 84 i art. 85 uniemożliwia zaciągnięcie kredytów i pożyczek (za wyjątkiem zaciąganych w funduszach celowych) w związku z umową zawartą na realizację projektów lub zadań współfinansowanych ze środków zagranicznych (o których mowa w art. 5 ust. 3 ufp), a w konsekwencji jednostka nie ma możliwości skorzystania z wyłączenia stosowania ograniczeń wielkości spłat pożyczek i kredytów o którym mowa w art. 209 ust 3 projektu ustawy” – czytamy w wyjaśnieniach RIO.
 
Eksperci RIO alarmują, że takie propozycje mogą doprowadzić do ograniczenia absorpcji środków z budżetu UE przez jednostki posiadające znaczne zadłużenie, a są nimi najczęściej najbiedniejsze gminy i powiaty do których adresowana jest pomoc finansowa.
 
Według Krajowej Rady projektodawca powinien rozważyć zastosowanie „bardziej uniwersalnych definicji zawartych w art. 48 ustawy o finansach publicznych z 1998 r., które nie powodowały rozbieżności w orzecznictwie i przewidzieć w art. 84 jako jeden z celów zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych finansowanie wydatków nie znajdujących pokrycia w planowanych dochodach jednostek samorządu terytorialnego”. (PAP/mp/)

Zaloguj się Logowanie

Komentuj